ØKER: Daglig leder Marianne Bergersen (t.v.) og markedsansvarlig Katrine Bergersen Klemp er stolte av hva familiebedriften Roma mineralvannfabrikk får til. Foto: Thor Fremmerlid, Romerikes Blad/ANB

Suksess med lokal brus

Roma mineralvannfabrikk, Norges siste lokalt forankrede brusfabrikk, øker både omsetning og lønnsomhet.
Publisert 24.06.2012 kl 14:04 Oppdatert 24.06.2012 kl 15:03

Tips en venn på e-post:

www.austagderblad.no Se alle stillinger (1)



[Romerikes Blad] Den snart 100 år gamle familiebedriften strutter fortsatt av pågangsmot.

– Vi føler vi er en del av sjelen til Lillestrøm, og den posisjonen skal vi utnytte enda sterkere i tida som kommer, lover Katrine Bergersen Klemp, fjerde generasjon brusfabrikkeier og markedsansvarlig i Roma mineralvannfabrikk.

Brusfabrikken i Lillestrøm er helt avhengig av å finne sin helt egne plass i markedet. Drikkegigantene Coca–Cola og Ringnes tar det aller meste av plassen i butikkhyllene hos de store dagligvarekjedene. Enkelte Coop-butikker selger brus fra Roma, mens den finnes ellers bare på mindre utsalgs- og serveringssteder, og i fabrikkutslaget i Lillestrøm.

– Vi synes selvsagt det er synd at det selv ikke i Lillestrøm er mulig å finne varene våre i vanlige butikker, sier Bergersen Klemp til Romerikes Blad sin nettutgave.

– Men det skal det bli en forandring på, varsler hun.

Brusfabrikken er liten, men den er godt drevet. Omsetningen har godt litt opp og ned i årenes løp, men de siste fire årene har den økt. I fjor passerte den 30 millioner kroner. Omsetningen økte med nesten fire millioner kroner, sammenlignet med 2010.

– Et resultat av en kombinasjon av volumøkning og bedre priser, forklarer daglig leder Marianne Bergersen.

Roma mineralvannfabrikk har funnet sin nisje som billigalternativet i brusmarkedet, og som leverandør av flasker med egne etiketter for bedrifter eller arrangement.

– Vår styrke er at vi er små nok til å være veldig fleksible, sier Bergersen.

(ANB)