Aust-Agder Blad gjør det skarpt på siste opplagsrapport fra Mediebedriftenes landsforbund, og øker med fem prosent, sett i forhold til forrige kvartal.

Men Aust-Agder Blad er ikke alene, kan forbundet melde.

– Norske aviser hadde en opplagsvekst på 3,4 prosent i andre halvår av 2020. For første gang er det solgt flere heldigitale abonnement enn komplettabonnement. Totalt er nå over 1,2 millioner abonnement heldigitale. 85 prosent av de sammenlignbare titlene har opplagsframgang.

- Vi har lenge sett at norske mediebrukere har gått til våre redaksjonelle medier for å holde seg oppdatert på pandemien, og nå ser vi altså en koronaeffekt også i de offisielle opplagstallene. Dette viser at journalistikken faktisk kan finansiere journalistikken om innholdet oppleves som godt og relevant, sier Randi S. Øgrey administrerende direktør i MBL.

180 flere siste halvår

Opplagstall rapporteres ut av MBL og Landsforeningen for lokalaviser, og rapporteres inn av abonnementsaviser med et gitt opplag å vise til.

Også AABs to søsteraviser i regionen gjør det bra. Kragerø Blad Vestmar har en vekst på 6,2 prosent siden i fjor, mens Tvedestrandsposten har en vekst på 5,1 prosent.

I fysisk antall hva angår økning kan Aust-Agder Blad vise til 180 flere i opplag mot 2019-tallet, mens Tvedestrandsposten har en økning på 308 og KV en økning på 249 i samme periode. Alle tre avisene tilhører Amedia-konsernet, og av alle 75 titlene i Amedias portefølje, så har 72 av dem økning i opplaget. I snitt var økningen på 4,3 prosent, for hele konsernet, fra første til andre kvartal.

Regionsavisa Agderposten hadde en økning på 258 abonnenter fra første til ande kvartal.

Opplaget er summen av abonnentsaviser, digitale abonnenter og løssalg - men knytter seg hovedsakelig til de to første.

– Satset på nett

Ansvarlig redaktør Trond Nøstvold Tou i Aust-Agder Blad sier han er godt fornøyd med utviklingen.

– Jeg er strålende fornøyd med at vi har økt med 180 abonnenter siden målingen i første halvdel av 2020, og med 94 sammenliknet med samme periode i fjor. Opplaget til Aust-Agder Blad har ikke vært så høyt siden 2008, sier han.

Mye av forklaringen til økningen, i hele konsernet som Aust-Agder Blad tilhører, ligger i ekstraordinære tider med koronapandemien.

– Vi har lagt bak oss et veldig spesielt år, og at vi har klart å øke opplaget med 180 abonnenter tror jeg skyldes at vi har klart å levere relevant lokalt innhold til leserne våre. Vi merker at informasjonsbehovet har vært stort i forbindelse med koronapandemien.

Redaktøren skryter også av folka han har på dekk.

– Vi har satset hardt på nett i 2020, og ser at den digitale lesingen har økt gradvis i løpet av året. Dette har fortsatt inn i 2021, og gir oss stor tro på framtiden for AAB. Her må jeg skryte av samtlige ansatte, som har lagt ned en formidabel jobb i løpet av det siste året, under krevende omstendigheter, sier han.