Ble kåret til «Årets selger» i Agder og Telemark

Årets selger: Aust-Agder Blads annonseselger Espen Hauglid fikk hederspris av Amedia. Premien er en tur med fly og hotell til Krakow. – Jeg må vel kanskje ta med meg kjerringa, sier Hauglid og ler.

Årets selger: Aust-Agder Blads annonseselger Espen Hauglid fikk hederspris av Amedia. Premien er en tur med fly og hotell til Krakow. – Jeg må vel kanskje ta med meg kjerringa, sier Hauglid og ler. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

I helgen ble vår egen Espen Hauglid kåret til årets selger i Amedia Telemark og Agder. – Vi er vanvittig stolte over vår mann på salg, sier daglig leder i AAB.

DEL

– Jeg reagerte med sjokk og vantro. Det er såpass mange andre veldig flinke i de andre avisene. Jeg hadde ikke forventet det, men det er veldig hyggelig å bli sett og satt pris på, sier annonseselger i Aust-Agder Blad Espen Hauglid.

Eneste i regionen

I helgen var han på Amedia kick-off for selgere i regionen Telemark og Agder. Der ble det for første gang delt ut en pris for årets selger.

– Vi er den eneste avisen i regionen, og én av to i hele Norge som har solgt for mer i 2016 enn i 2015. Det er for så vidt en ganske heftig prestasjon, sier han.

Hauglid, som er den eneste selgeren som jobber fulltid i Aust-Agder Blad, solgte i fjor annonser for 4,5 millioner kroner, hvilket er om lag 250 000 kroner mer enn i 2015. Kundene er bedrifter fra Kragerø til Arendal.

– Jeg vet at det fungerer å annonsere, og da er det lettere å selge inn til kundene også, sier Hauglid, som har jobbet i avisen i fire år.

Mye kaffe

De største inntektene henter han inn via annonser i papiravisen. Kun 350 000 gikk til annonsering på nett i fjor.

Siden han til daglig jobber alene er det ikke så mange å kaste ball med på kontoret. Derfor hender det at han må ut for å hente inspirasjon.

– Jeg kan hoppe i bilen og kjøre uten mål og mening eller tusle en tur i byen og plutselig få noen gode ideer. 60 prosent av jobben er å snakke med folk og være til stede. Det går mye kaffe, og blir mye prat med kunder om mye annet, sier Hauglid, som opprinnelig er fra Salangen i Troms.

– Jeg må være på hugget

Til tross for pris og ros, tar han ikke en pust i bakken.

– Det fins ikke laurbær her nede. Det er nye tall og nytt år. Ingenting kommer av seg selv. Jeg må være på hugget, sier Hauglid og forteller at til nå har året vært dårligere enn i fjor.

– Jeg vil gjerne selge mer enn i fjor, men da skal jeg virkelig stå på. Jeg tror vi må være fornøyde med å ta budsjettet i år.

Redaktør og daglig leder i AAB Linda Helgesen Aslaksen er imponert over innsatsen til Hauglid.

– Espen Hauglid er et unikum. Å levere så gode resultater i dagens mediemarked er svært sjeldent. Espen har en meget krevende jobb, og vi er rett og slett utrolig stolte av ham og det arbeidet han legger ned hver eneste dag, sier Aslaksen.

Artikkeltags