Ga 6000 kroner til Kiwanis

TAKKNEMLIG: Nils Chr. Lønningdal (t.v.) og Arne Myklebust (t.h.) er svært takknemlig for pengene fra leteaksjonen som Kristin Nesdal (i midten) ledet.

TAKKNEMLIG: Nils Chr. Lønningdal (t.v.) og Arne Myklebust (t.h.) er svært takknemlig for pengene fra leteaksjonen som Kristin Nesdal (i midten) ledet. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Kristin Nesdal ledet søket etter Marianne Rugaas på Viddefjell tidligere i vår. Det skulle vise se gå bli et overskuddsforetak.

DEL

Opprinnelig samlet Nesdal inn penger til søket via Facebook. Personer fra nær og fjern ga noen slanter for å få søket på beina. Men etter endt operasjon viste det seg at den økonomiske belastningen ble langt mindre enn forventet.

– Vi fikk støtte fra bedrifter helt fra Skien til Arendal. Det ble sponset alt fra utstyr til forfriskninger. Dessuten ga mange av dem som deltok i søket en liten sum i kassa når de hentet seg et kakestykke eller en brus. Alt i alt så gikk hele operasjonen i pluss, forteller hun.

Samtidig forteller Nesdal at det hele tiden ble kommunisert til alle at et eventuelt overskudd ville doneres til Kiwanis og deres «Kiwanis-modellen».

Og slik ble det. Sist uke overførte Nesdal 6420 kroner til Kiwanismodellen.

Forandret modell

Det er Arne Myklebust og Nils Chr. Lønningdal i Kiwanis Risør svært glade for.

– Alle bidrag som dette går direkte til dem som trenger det, forteller Lønningdal.

– Modellen er der for å hjelpe barn utav familiefattigdom. Målet er å hindre at barn og unge blir sosialt isolert fordi de kanskje ikke kan delta på normale aktiviteter på grunn av familiens begrensede økonomiske stilling, fortsetter han.

– Det kan være alt fra skoleturer til idrettsmedlemskap, og til og med konfirmasjoner, forteller han.

Men det er ingen som får blanko-sjekker fra Kiwanis. Hele systemet er nå basert på et nettverket rundt de som trenger hjelp.

– Modellen har forandret seg en god del de siste årene, forteller Arne Myklebust.

– Personer i disse nettverkene kan komme til oss og fortelle om et behov. Så gir vi denne personen pengene slik at vedkommende kan kjøpe en sykkel eller hva det måtte være, og gi oss kvitteringen igjen.

Nå har også Kiwanis lagt opp et eget system der man kan varsle behov.

– Vi har satt opp en egen e-post adresse der man kan fortelle om sin sak. Det gjør at vi raskere kan imøtekomme våre egne krav om rask responstid. Nå får gjerne svar under en uke etter at man har sendt inn søknaden.

– Vi oppfordrer dem i støtteapparatet til å skrive søknaden. Det sikrer personvernet til den dette gjelder, noe vi også syntes er bra, avslutter han.

Artikkeltags