Den nye skolehverdagen: Hjemmeskole

Silje Ibsen håper alle vil oppleve læringsutbytte i perioden med hjemmeskole.

Silje Ibsen håper alle vil oppleve læringsutbytte i perioden med hjemmeskole.

Av
DEL

LeserbrevNå står vi alle ovenfor noe helt ukjent. Få elever, få foreldre og få lærere har opplevd denne typen hjemmeskole før. Koronautbruddet og den store smittefaren har gitt en utfordring ingen av oss har stått i tidligere. Hjemmeundervisning i denne skalaen er nytt for oss. Skolene må finne kreative løsninger for å sikre at opplæringstilbudet blir så lite skadelidende som mulig. I Risør tar vi dette på største alvor og vi ønsker å få det til best mulig, slik at Risør-elevene i denne unntaksperioden vil oppleve læringsutbytte.

For å lykkes i denne nye og heldigvis midlertidige skolehverdagen, er det viktig at alle foreldre står sammen med lærerne og utviser raushet hvis ikke alt oppleves optimalt fra første stund. En ting som er sikkert, alt kommer nok ikke til å være helt ideelt i starten. Samarbeidet mellom hjem og skole er og blir helt essensielt i hvor vellykket hjemmeskolen kan bli. De fleste lærerne har aldri gjort det før og de fleste av dere foreldre har ikke gjort det før. Det å lage gode undervisningsopplegg uten tilstedeværelse og samspill med elevene er veldig vanskelig. Å følge opp elevenes hjemmeoppgaver kan også være veldig vanskelig for foreldrene. Noen barn er selvdrevne, mens andre barn krever intens oppfølging. I et klasserom er det lagt godt til rette for dette. Det er ikke nødvendigvis like lett hjemme på et rom, kjøkken eller i en stue, kanskje med søsken til stede. Derfor er det tungt for lærerhjerter at de virkemidlene skolene har som til en viss grad kan bidra til å utjevne forskjellene, ikke lenger er der for dere. Men vit at læreren bare er en telefon unna, en sms, eller en e-post. Vi vil veldig gjerne høre fra deg og vi vil hjelpe så godt vi bare kan.

Hjemmeskolen vil oppleves forskjellig, fordi alle alderstrinn krever sitt og fordi alle skoler her i Risør er forskjellige i utgangspunktet. Fagmiljøene vil gjøre alt for å lære av hverandre og vi vil dele de gode løsningene med hverandre, men det vil ta tid. Det må vi alle tåle i denne situasjonen. Vi oppfordrer til raushet og understreker at foreldrenes lojalitet og holdning til skolearbeidet er viktig, selv når det røyner på.

Her er noen velmente tips:

  • Struktur. Et av de beste pedagogiske virkemidlene lærerne har er struktur. En dag med klare rammer som sier noe om når man skal stå opp, spise frokost sammen og når skolearbeid og aktivitet skal gjøres. Jo mer normal hverdagen ser ut for barna, jo bedre vil det kunne fungere.
  • Kontakt. Ta kontakt med oss hvis du vil snakke eller hvis du lurer på noe. Er det for mye skolearbeid for barnet eller er det for lite? Er det akkurat passe, så trenger vi å høre det også.
  • Ros. La oss alle rose hverandre, løfte og hjelpe hverandre gjennom hjemmeskolehverdagen. Ros barnet som fullførte oppgaven, ros deg selv som hadde tålmodighet og ros læreren for opplegget. Av oss skal du få ros. Vi ser at du står i en hverdag helt utenom det normale. Sammen kommer vi i mål.

Vi ønsker hverandre lykke til med hjemmeskolen og krysser fingrene for at tiden til lærere og elever igjen kan møtes på skolen, blir så kort som mulig. Vi sees!

Beste hilsen fra styret i Utdanningsforbundet Risør, ved Silje Ibsen

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags