Gå til sidens hovedinnhold

Elevene deltok på «Innovasjonscamp» med Ungt Entreprenørskap: – Dette har absolutt gitt mersmak

– Det vi tar med oss videre er at vi i skolen må tørre å slippe kontrollen og å åpne opp og slippe taket litt. Da kommer det ofte fram ting man ikke får til ellers.

For abonnenter

Denne uka har AbelSeminaret blitt arrangert på Abel skole i Gjerstad. For å involvere elevene, har de jobbet med prosjekter gjennom hele uka i samarbeid med Ungt Entreprenørskap Agder.

– Vi kom i kontakt med Ungt Entreprenørskap som hadde skreddersydde program for alle trinn. Før har det vært mye fokus på realfag på AbelSeminaret, men nå har vi inkludert mer miljøaspekter med FNs bærekraftsmål, sier inspektør ved Abel skole, Marit Presthagen.

Sjette- og sjuendeklassingene jobbet med et program som het SMART. De fikk i oppgave å komme med ideer om hvordan Gjerstad kunne bli en bedre plass å bo.

– Noen mente at Gjerstad trengte skatepark på Brokelandsheia, og noen foreslo å lage spill der man kunne samle poeng ved å samle søppel, sier Presthagen.

Daniel, Kittil, Delina og Ylva var dem som kom opp med spillet «Trash for cash», som stakk av med seieren for sjette- og sjuendeklasse. Spillet gikk ut på at man kunne få belønninger ved å plukke søppel, og på den måten kunne Gjerstad bli et bedre sted.

Trehyttene

Åttende- til tiendetrinnet fikk besøk av Åse Kristine Mæsel Trydal som driver Trehyttene AS i Gjerstad.

– Hun sa at de ønsket å få til badstuer i forbindelse med de nye trehyttene de skal bygge på vannet, og hun trengte derfor elevenes hjelp. Det var veldig moro og resultatene ble veldig bra. De aller fleste kjente godt til Trehyttene fra før av så det hele ble veldig lokalt forankret, sier Presthagen.

Elevene brukte ulike verktøy til å lage 3D-modeller og prototyper i papp, og flere bygde de også i Minecraft. Noen lagde også film til presentasjonen sin.

De som vant konkurransen på ungdomstrinnene, var Markus, Anders, Victoria og Thea i niende klasse. De hadde en idé om å bygge en åttekantet badstue på vannet i bærekraftige og kortreiste materialer. Badstuen skulle se ut som et tre fra lufta.

– De hadde også tenkt på at arbeidet skulle gjøres av ungdom som slet med å komme seg inn i arbeidslivet. De hadde og laget en film om dette, så presentasjonen var ganske sterk.

Flere blomstrer

Presthagen forteller at engasjementet fra elevene var stort fra start, og at tilbakemeldingene de fikk fra Ungt Entreprenørskap var utelukkende positive.

– Det vi sitter igjen med, er at ved å jobbe på denne måten er det kanskje enda flere som får vist seg fram og blomstrer mer enn i en mer tradisjonell undervisning. Det var mye barrierebryting, og elevene fikk mulighet til å vise seg fra andre sider. Dette har absolutt gitt mersmak, og vi skal se på om vi kan få til et samarbeid med Ungt Entreprenørskap videre.

Hun forteller også at «Innovasjonscampen» de nå har hatt, står veldig i tråd med fagfornyelsen.

– Kreativitet og samarbeid står veldig sentralt, så det har passet veldig fint.

Positive synergieffekter

Underveis har også næringssjef Ole Andreas L. Sandberg, ordfører Inger Løite og plankonsulent i kommunen, Tonje Berger Ausland og Rune Hagestrand vært involvert.

Næringssjefen jobbet tett med fjerde og femte klasse, som skulle ta utgangspunkt i et tomt næringslokale i nærmiljøet, og hva de kunne gjøre med det.

– De lærte også mye om demokratiske prosesser som skatt og avgifter og hvorfor vi må betale disse.

Presthagen tror også det gir gode synergieffekter ved å ha folk fra kommunen på besøk i skolen.

– De får et bilde av hvem som er med på å styre og ordne i samfunnet, og ordføreren får også et bilde av hva ungdommen har å by på. En gruppe fra sjette klasse hadde for eksempel veldig lyst på en skatepark og hadde en idé om hvor den kunne være, og de fikk nå muligheten til å si det direkte til ordføreren.

– Det vi tar med oss videre er at vi i skolen må tørre å slippe kontrollen og å åpne opp og slippe taket litt. Da kommer det ofte fram ting man ikke får til ellers. Skole handler ikke bare om å lese og skrive, for det er så mange andre måter å lære på. Nøkkelordet her er mestring, legger Presthagen til.

Kommentarer til denne saken