Veinyheten som satte sinnene i kok

FIKK FACEBOOK TIL Å FRESE: Nye Veier A/S vil droppe gatelys på E-18 mellom Tvedestrand og Arendal, bortsett fra i kryss og avkjørsler. Det imponerte ikke leserne av AAB.

FIKK FACEBOOK TIL Å FRESE: Nye Veier A/S vil droppe gatelys på E-18 mellom Tvedestrand og Arendal, bortsett fra i kryss og avkjørsler. Det imponerte ikke leserne av AAB. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Da veiutbygger ville mørkelegge deler av nye E 18 ble det månelyst på Facebook.

DEL

FRA REDAKTØRENI går sprakk nyheten om at selskapet Nye Veier A/S har planer om å droppe gatelys langs deler av nye E-18 på Sørlandet. Artikkelen fikk AABs lesere på nett til å nærmest stå i stolene.

Vilt, dumt og idiotisk?

«En ny vei uten veilys er helt vilt, har noen gått på en økonomisk glipp? Klart at veien må ha lys, det har med sikkerhet å gjøre».

- Ivar Larsen -

«Ser stor forskjell på det å kjøre på mørke motorveier i Danmark og Tyskland kontra det å gjøre på opplyste veier i Norge. Ikke tvil om hva som er sikrest, men sikkerheten blir ofret på et alter her».

- Asbjørn Karl Olsen-

«Det er virkelig det dummeste jeg har hørt.»

- Hege Kirkehusmo-

«Men bompenger skal de ha. For en vare som ikke holder.»

- Hilde Jacobsen-

«Har det tørna heilt nå, for folk som tror at lys ikke er nødvendig. Har de i det hele tatt bil selv?»

- May Britt Andersen -

«Synes det er helt utrolig. Har nettopp kjørt på firefelten nord for Oslo. Med våt veibane og mye møtende lys er det ikke godt å se. Burde absolutt vært lys.»

- Hildur Margrethe Haugen -

«Tåpelig! Trafikksikkerheten bør være på topp! Håper ikke de får igjennom dette.»

- Vibeke Maria Andersen -

Nye Veier: - Blir for dyrt

Og slik fortsetter det. Prosjektdirektøren i Nye Veier A/S hevder på sin side at lyset strengt tatt ikke er nødvendig, og ikke minst blir altfor dyrt.

Her har utbygger en jobb å gjøre

Dersom selskapet skal unngå at dette bråket vedvarer bør de snarest legge fram grundig underlagsmateriale fra andre prosjekter som belyser (!) det sikkerhetsmessige ved en slik beslutning. Materialet bør inneholde ulykkesstatistikk.

Artikkeltags