Gå til sidens hovedinnhold

– Gjenbruk gamle E18 – ikke ødelegg natur, jordbruk og industri!

– Drøye veier AS, skriver innleggsforfatter Øyvind Bakke.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Larvik har fått et smykke av en bro. Det er bare et problem – Larvik mistet den beste avkjørselen til byen sin, og fikk åtte kilometer lengre vei til sentrum. I Larvik er det for sent å snu – i Agder kan ordfører Lunden fortsatt nødbremse!

Ny E18 skader Risørs næringsområder – og Arendal må klare seg med halve kryss og ekstra veier langs den nye veien. En 110-km/t-vei vil i realiteten bare bli en ekstra mulighet til å frese raskere forbi Arendal og Risør. En høy pris å betale.

Veiluksus har sin pris

Bompenger betaler mer og mer av veikostnaden. Da fortjener Arendal og industrien i Østre Agder bedre enn veiplanen som nå ligger på bordet. Det er tøffe borgere i øst som tjener penger for lokalmiljøene sine. Vi må støtte Risør med alt vi har i denne saken. Arendal har mer enn nok av selvskapte utfordringer, om ikke vi skal kjøre rundt halve byen hele tiden.

Vei og samferdselspolitikk er blitt absurd og grotesk i Norge. Vi overvåkes konstant. Vi bruker milliarder til å støtte dyre – og av og til dårlige – elbiler med skattefradrag for å minske CO₂-utslippet. Norge glemmer lett alle de afrikanske barna som ødelegges i mineralgruvene – for at vi her på berget skal kose oss i batteribombene våre. På toppen av det hele skal gravemaskinene spise natur og eiendommer – for deretter måtte bruke CO₂ for å tilbakeføre brukt «vei-CO₂» ved Risør til natur? For å bygge veier som ikke er samfunnsøkonomiske? Det blir meningsløst for en skarve borger.

Sirkulært, ikke gå i ring

Alle må ta valg og ansvar for miljøet. På gården til familien min gjenbruker vi nå 150 tonn med betongelementer til den nye driftsbygget. Det er 20 tonn CO₂ spart, 15 års kjøring med bil – eller fire ganger rundt ekvator. Det å ta vare på veier, anlegg og bygg er den beste miljøpolitikken. Vi sparer flere hundre tusen på gjenbruk. Fordi vi må betale prisen ellers. Et lett valg.

Highway to hell i 110

Mellom Arendal og Grimstad er besparelsen noen få sekunder i forskjellen mellom 110 og 100 km/t hastighet. Selv Nye Veier AS sier at det ikke er samfunnsnyttig å bygge veien. Da må vi tenke nytt. Vi må kunne utvide dagens vei – dette er mulig – hvis man vil. Det er et valg.

Det samme gjelder veien Risør, Gjerstad og Tvedestrand mot Bamle. Pengene som spares – for å ikke snakke om naturverdiene – kan brukes til å skjerme for støy langs hele strekningen og tunnel i Grimstad. Vi må unngå å ødelegge for byer, industri, natur og næring – og bruke enorme ressurser til liten nytte. Ordfører Lunden må livne til og trekke i planbremsen! Han vil ha mange med seg.

Det er fantastisk at regionen, lommeboka og naturen kan vinne i denne saken. Vi kan bli et fyrtårn i å ta vare på ressurser! Ideen og prestisjen om at det er gildt å frese av gårde i 110 km/t i timen, koster for mye. 100 er mer enn nok. Alle veier.

Øyvind Bakke
Musikklærer, gründer og sirkulærentusiast
Medlem i Senterpartiet

Kommentarer til denne saken