Hvorfor det neppe kommer noen taxibåt til Risør

Bjørn Kristiansen tviler på at det kommer taxibåt til Risør.

Bjørn Kristiansen tviler på at det kommer taxibåt til Risør.

Av
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Spørsmål om hvorfor ingen private ønsker å drive taxibåt i Risør, kom opp denne sommeren fra en frustrert turist. Rent umiddelbart kan det virke som en god idé å starte opp med en taxibåt i Risør, spesielt dersom denne sommerens besøkstall blir normalen i årene som kommer. Men det er noen skjær i sjøen, for å si det mildt.

Med tanke om at dette kunne være en grei sommerjobb for en driftig ungdom gjorde jeg noen undersøkelser som jeg gjerne deler med den som måtte være interessert. Kravene som stilles til private næringsdrivende skjerpes stadig. Og det er ikke slik at du bare kan skrive «Taxi» på båten din og sette i gang, dersom noen skulle tro det. En noenlunde anstendig båt der passasjerene kan sitte tørt vil koste minst 1,5 millioner.

Deretter er det lovpålagt med en rekke forskjellig radiosamband, sertifikater, nødutstyr, HMS-systemer og diverse som fort koster noen hundre tusen til. Satser du på en åpen båt som går over 20 knop, kan den bare brukes i dagslys. Så kommer driftskostnadene som drivstoff, vedlikehold og lønn.

Det finnes taxibåt i Kragerø og Tvedestrand, men i Risørs skjærgård bor ingen fastboende. Vi har ingen Skåtøy eller Lyngør hos oss. En taxibåt i Risør vil heller ikke få noen avtale med sykehuset om transport av ambulansepersonell ut på øyene. Ei heller noen avtale om skolerute, for det er det Øisang-ferja som har.

Med mindre det finnes noen der ute som virkelig ønsker å svi av et par millioner på tidenes dårligste forretningsidé, kommer det neppe noen taxibåt til Risør neste år heller, men helt sikker kan man jo aldri være ...

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken