Jubler for nytt manus

Det var uklarheter rundt rettighetene til manus på det planlagte oppsettingen av Ronja Røverdatter som til slutt førte til at instruktørene så seg tvunget til å avlyse syv uker før premieren. Her fra oppsettingen av West Side Story i fjor. Foto: Arkiv/Christina Tveit

Det var uklarheter rundt rettighetene til manus på det planlagte oppsettingen av Ronja Røverdatter som til slutt førte til at instruktørene så seg tvunget til å avlyse syv uker før premieren. Her fra oppsettingen av West Side Story i fjor. Foto: Arkiv/Christina Tveit

Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Skuffelsen var stor da Risør Ungdomsteater måtte avlyse  oppsettingen av Ronja Røverdatter syv uker før premieren. Onsdag kveld ble sorgen snudd til glede da ungdommene fikk et splitter nytt manus i hendene.

Det var uklarheter rundt rettighetene til manus på det planlagte oppsettingen av Ronja Røverdatter som til slutt førte til at instruktørene så seg tvunget til å avlyse syv uker før premieren.

Skuffelsen blant de 41 ungdommene var stor, men i går kveld ble  sorgen altså snudd til glede.

Da Aust Agder Blad snakket med Ola Sigmundstad tirsdag ettermiddag var det kun styret i teateret som visst hva som sto på trappene. Onsdag kveld fikk også resten av ensemblet den gledelige beskjeden. Lars Grønvold har skrevet et splitter nytt manus!

«Askepott reiser til Italia»

–Tanken var at de skulle ha noe å vise fram. Ungdommene har jobbet lenge med Ronja, og plutselig sto de helt uten manus, sier Grønvold.

Da Lars Grønvold fikk høre at stykket var avlyst, satt han straks i gang å skrive et splitter nytt manus. Resultatet ble «Askepott reiser til Italia».

–Det er mye tull og tøys, ler Grønvold.

Det er ikke første gang trebåtbyggeren tar pennen fatt og skriver manus. Da ungdommene dramatiserte Dracula i Livbeltefabrikken i 2013, var det Grønvold som hadde utarbeidet manus.

–Denne gangen er det et langt kortere stykke. Hvis jeg skal tippe vil det ligge på rundt en time, sier Grønvold.

Inspirasjonen har han ikke overraskende hentet i eventyret vi alle kjenner så godt.

Mange roller

–Inspirasjonen er selvsagt hentet fra Askepott, men det er lagt inn ganske mange roller i stykket som på ingen måte er helstøpt, sier Grønvold, som har hatt svært kort tide på å utvikle et manus.

–Nå er det opp til ungdommene å putte personlighet i rollene, det blir veldig spennende å se hvordan dette går, sier Grønvold.

Instruktør Ola Sigmundstad sier Grønvolds manus er krydret med både en god porsjon humor og litt galskap. Ikke minst er den Italienske mafiaen koblet inn i stykket.

–Jeg kan røpe at noe av handlingen i stykket er Askepotts ni søstre som skal til Italia og kjøpe sko, og så baller det på seg, sier Sigmundstad.

Et talent

Instruktøren roser Grønvold som på kort tid har sørget for at ungdommene likevel vil få spille for et publikum

–Lars har åpenbart et talent, noe vi er svært glade for, sier Sigmundstad, som nå vil ta fatt på jobben med å dramatisere Grønvolds manus.

–Jeg tror det skal gå greit, vi har et godt grunnlag. I løpet av noen uker regner jeg med at folk har begynt å utvikle rollene sine og at ting har begynt å ta form, sier Sigmundstad.

Instruktøren sier som Grønvold at stykket har flere store roller og at det derfor er mulighet for mange av ungdommene å få en betydelig rolle med både replikker og mye scenetid.

–Noe som selvsagt er veldig fint. Det er jo på mange måter det det handler om, sier Sigmundstad.

Premiere 16. april

Kostymene til Ronja Røverdatter var langt på vei ferdige da man så seg tvunget til å avlyse for tre uker siden. Sigmundstad føler seg forøvrig trygg på at også dette skal gå i orden innen premieren på forestillingen som er satt til 16. april.

–Vi har allerede satt Berit Tjelmeland på saken, og hun hjelper oss så godt hun kan. Det kan også bli aktuelt med gjenbruk fra tidligere forestillinger, sier instruktøren, som sammen med Sharon Gløersen nå har knappe åtte uker på å få det nye manuset til å sitte.

–Når det kommer til kulisser vil vi nok holde det ganske enkelt slik vi gjorde da vi satt opp Dracula i Livbeltefabrikken. Da så vi at det kan funke svært godt med lite kulisser og at det funker å dra publikum med i scener, sier Sigmundstad.