Fra Risør til Martinique

Av
Artikkelen er over 12 år gammel

Vakre Angelique, som er 3- styrmann ombord på det seilende cruiseskipet ”Sea Cloud II” syntes Risør var et nydelig sted.

DEL

Hun ruvet der hun lå til anker foran Risør i formiddagstimene i går. Majestetiske "Sea Cloud II" er 117 meter lang, 16 meter bred og har et dypgående på 5,40 meter. Hun er rigget som en tremastet bark. Men dette er ingen tradisjonell lastedrager eller et ex-skoleskip alá "Statsråd Lemkuhl". "Sea Cloud II", bygget i år 2000, er en luksuriøs seilskute der de 90 passasjerene ombord får forpleining av ytterste klasse. Eller som hun sa det; særdeles sjarmerende cruisemanager Elke: –Vårt mål er å gjøre toktene med våre skip en opplevelse for livet.

Karibia om vinteren

Risørbesøket varte ikke mange timene. Ankerkjettingen raste ut klysset ved 07-tiden og allerede ved 14-tiden lød taktfaste klank fra vinsjene forut i det ankerkjettingen kom om bord og skuta ble gjort klar for neste strekning. Målet var Flekkefjord. Derfra settes kursen mot Antwerpen og skuta får ombord nye passasjerer.

–Vi dro fra Oslo ved 1900-tiden torsdag kveld, blir vi fortalt av Elke, –og dette er siste Norgesturen i år. Fra nå av er det Middelhavet, Kanariøyene og vintermånedene i Karibia som står for tur. Vi er blitt godt mottatt og klareres for en rundtur om bord. –Det er svært sjelden at journalister i det hele tatt får komme om bord, forklarer Elke. –men fordi presidenten i selskapet som eier de to seilskutene "Sea Cloud" og "Sea Cloud II" er om bord, og fordi han setter stor pris på Risør, sa han ja til at du skulle få komme.

Behagelig skip

Vi følger henne opp på brua for å møte kapteinen om bord. På spørsmål om seilegenskapene kan han fortelle om et særdeles behagelig skip. Både under seil og for motor.

–Ordinær fart for seil under gode forhold er cirka 7 – 8 knop?

–Ja, av hensyn til passasjerene velger vi det. Hvis vi begynner å presse med mye seil blir det krenging og selv om vi gjør våre 12 knop blir det ubehagelig for dem vi har om bord, forklarer han.

Seilsettingen skjer forøvrig manuelt, om det skulle være tvil om det. Her er ingen knapper som trykkes og seil som settes automatisk.

Solid kvalitet

–Det var en forutsetning når skipet ble bygges. Det skulle være solid kvalitet på alt, og det skulle være et skip der passasjerene fikk opplevelsen av å se mannskapet entre riggen for å kaste loss og beslå seilene, forklarer vår "guide" i det vi besøker først passaserenes lounge, med dype tepper på dørken, solide malerier på veggene, skinnstoler, piano, peis.....

–Som du ser; det er ikke spart på noe.

–Hvor mange lugarer er det om bord?

–45 lugarer, alle er utvendige. Det er lagt vekt på at dem som reiser med oss skal få følelsen av å oppleve noe eksklusivt. Med få mennesker om bord blir det også lettere knyttet kontakter, sier Elke, smilende og vi forstår godt at hun kan fungere som et viktig bindeledd når det satses på å skape et trivelig miljø!

Vakker...

–Hvor stor er besetningen?

–Cirka 60. Det inkluderer både dekksmannskapp og serverings og renholdspersonalet. Det er ikke like enkelt å finne mannskap som er gode nok, men vi mener å ha klart det., tilføyer hun.

Ved fallrepet finner vi 3. styrmann Angelique. Hun har bare vært om bord i halvannen måned, men forteller at hun elsker fartøyet og det å seile.

–Og nå ser du frem til å seile i Karibia?

–Ja, kommer det spontant, jeg gleder meg til å besøke de mange kjente stedene når det er kaldt og surt i Europa. St. Lucia, Antigua, Martinique...

Fantastisk

Angelique gleder seg utvilsomt. Men hun er også høflig og tilføyer.

–Samtidig er det fantastisk å være her. Dette er en vakker by. En eksotisk hemmelighet. Jeg visste ikke det var så nydelig her. Bare så synd jeg har formiddagsvakten og ikke får kommet i land.

Det syntes vi også. Men et plaster på såret får være at Risør kommer i samme kategorien som eksempelvis Martinique og at en så vakker 3. styrmann som Angelique forteller oss dette!

"Sea Cloud"

Rederiet som eier "Sea Cloud II" har også sikret seg den opprinnelige "Sea Cloud"

"Sea Cloud" karakteriseres som søsterskipet til "Sea Cloud II", men er er

rigget som en firemastet bark. Standarden ombord er identisk. Men "Sea Cloud" ble bygget i 1931 for den legenadariske Hutton-familien. "Sea Cloud II" hadde sin jomfrutur i 2001.

Hvis du ønsker å seile med eksempelvis "Sea Cloud II" i Karibia til vinteren, for et 12 dagers tokt, er laveste pris cirka 4000 Euro. Men flyturen over kommer i tillegg. For summen får du imidlertid alt hva magen kan begjære. Pluss garantert nye kontakter.

I tillegg eier det samme selskapet cruisebåtene "River Cloud" og "River Cloud II". Disse tar passasjerene på ukescruise på det fantastiske elvenettet på kontinentet.

Artikkeltags