Risør har gode, helhetlige barnehager - men viser det ikke

SAMLET: De tre barnehageansatte, f.v., Nina Thomassen fra Lekeslottet barnehage, Iren Alvestad fra Tjenna Barnehage og Kristin Jakobsen fra Amandus barnehage, mener at opplæringsløpet som barna i barnehagen får er både unikt og helhetlig. Foto: Hans Petter Bjerva.

SAMLET: De tre barnehageansatte, f.v., Nina Thomassen fra Lekeslottet barnehage, Iren Alvestad fra Tjenna Barnehage og Kristin Jakobsen fra Amandus barnehage, mener at opplæringsløpet som barna i barnehagen får er både unikt og helhetlig. Foto: Hans Petter Bjerva.

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

I sammenheng med barnehagedagen, som arrangeres i dag, så håper barnehagene i Risør at kommunen vil vise mer frem hvor godt og helhetlig tilbudet i Risør er.

Intensjonen bak den årlige barnehagedagen, er å vise hva smårollingene bedriver sine dager med. Det er nemlig alt annet enn latmannskap i en barnehage.

–Det er barnehagens indre liv vi vil ha frem, og da ikke minst fagligheten i det, sier Kristin Jakobsen, som er pedagogisk leder ved Amandus barnehage.

–Vi ser jo at skolene i alle år har vært arena for diskusjon om hva man lærer barna, sier hun.

Situasjonen har ikke vært den samme ved barnehagene. Før nå, mener trekløveret fra barnehage-Risør.

–Folk er blitt mere opptatt kunnskapen vi gir til våre barn, og vi ser også i vår del av utdanningsløpet at dette blir stadig mer viktig og fremtredende, sier hun.

Mange fagområder på en gang

Læring foregår i ganske andre former hos de minste, enn i skolen.

–Det som er viktig for barnehagene er å ha klart hvilket læringssyn vi har, og at det ikke er det samme som i skolens, sier Nina Thomassen, som jobber på Lekeslottet barnehage.

–Som gammel pedagog, så er det viktig å få frem at helheten er den som er viktig i barnehagene. Det er ikke den samme kunnskapsbaserte læremåten som for eksempel skolevesenet er.

Det samme, men ikke det samme

Det er ikke norsk og engelsk i barnehagen, men samtidig er det det.

Vi kaller det bare noe annet, sier Thomassen.

–I en skoledag har man ofte to timer norsk, og kanskje to timer matte. Vi snur litt på det, og sier at vi skal jobbe innenfor et tema. Deretter prøver vi å få inn alle elementene og fagområdene i det temaet

Både natur og undring i eventyr

–Temaet til årets barnehagedag, som er «vi vil ut!», er egentlig et godt eksempel på en slik tankegang. Vi har, eksempelvis, hatt eventyrstund med «Prinsessen som ingen kunne trollbinde» på vår avdeling, også har vi tatt med ungene ut på såkalte finneturer. Hver gang de finner noe innenfor temaet vi har satt så skal de si «jeg fant, jeg fant» sier hun.

–Det har ført til masse naturfag, masse bevegelse og ikke minst undring. Sistnevnte er viktige elementer når ungene skal reflektere rundt etikk og den slags.

–Og ikke minst innenfor norsk, i form av lesestund.

Det krever at de som jobber i barnehagene jobber med dette kontinuerlig.

–Vi må finne faget i alle våre oppgaver og lage en plan rundt alle våre temaer.

Lange tråder

Et annet sted der barnehagene skilles fra skolene er i varighetene på prosjektene.

–Noen temaer går i uker og måneder,mens andre igjen går i årevis, sier Thomassen.

Det er dog ikke slik at alle barnehager jobber helt likt. Basisen er dog den samme.

–Alle barnehagene i Risør jobber med de samme fagområdene, selv om hver av barnehagene velger å løse sine utfordringer forskjellig, sier Iren Alvestad i Tjenna Barnehage.

Forskjellen ligger i at barnehagene i Risør er ganske annerledes i sin natur.

–Barnehagene ligger jo ganske forskjellig til, og dette tar vi jo med i våre fagplaner. Vi på Tjenna ser jo mer på dette i en sammenheng rundt byrommet og naturen i byen, mens Lekeslottet tar i bruk stranda og naturen, sier hun.

Helheten er dog lik.

–Det er helheten som er unik. Man får ikke den ved å sette ungene ved et bord og gi de noe å tenke på. Man må ta de ut, bruke sansene deres. Få de til å utforske og undre over hvorfor ting er som de er, sier Jakobsen.

Viser ikke hva vi har

Barnehagesituasjonen i Risør er god, mener de tre representantene.

Men i det å vise at Risør har et godt barnehagetilbud og en god dekning, der har kommunen mye å gå på, mener Jakobsen.

–Om noen skal flytte hit og går inn på Risør kommune sine nettsider og sjekker ut barnehagetilbudet, så er det veldig lite informativt. Det ser ut som sidene til en hvilken som helst kommune i Norge, og man får ikke inntrykk av hvor bra det faktisk er, der.

Blir sjokkert over hvor bra det er

–Jeg hadde en forelder som kom til Risør og søkte barnehageplass etter å ha fått jobb i regionen. Og hun fortalte meg at ho var helt fjetra.

–Ikke visste hun at tilbudet var så alsidig og godt. Her er det kulturbarnehager og naturbarnehager. Det er grupper som drar til Gahrsjordet og de som utforsker det historiske bymiljøet. Hun var rett og slett imponert, forteller Jakobsen.

–Det skulle jeg ønske at kommunen fikk litt bedre frem i sin kommunikasjon med omverdenen, sier Jakobsen.

Artikkeltags