Det sier fotograf Rune Nylund Larsen.

Industrien er kjent for å være svært hemmelighetsfull og det er sjeldent man får lov til å bli sluppet inn bak portene. Det å ta bilder inne på anleggene kan man som regel bare glemme, men Larsen har fått tilgang. Gjennom sommeren og høsten har han besøkt Eramet i Porsgrunn, Norcem i Brevik og Ulefos jernværk i Ulefoss. Det har blitt til en serie med bilder som gir et lite innblikk av hva som foregår bak murene. Sammen med keramiker Ole Morten Rokvam har han laget utstillingen «Industrilandskap» som tar for seg nettopp det ukjente og mystiske med industrien.

Begge flyttet til Risør i 1999

Lørdag åpnet utstillingen i kunsthallen på Ælvespeilet.

– Rune og jeg har kjent hverandre helt siden vi begge flyttet til Risør i 1999 ved en tilfeldighet. Vi har stilt ut sammen før, men dette er noe vi har ønsket å få til lenge, sier Rokvam som stiller ut skulpturelle objekter i porselen.

De er begge fascinert av industrien, men det er første gang de jobber så tett på temaet. Det er nysgjerrigheten og fascinasjonen for det ukjente som har ført dem sammen. Selv om de har svært ulike uttrykksformer, komplimenterer arbeidene hverandre.

– Det har vært gøy å jobbe sammen med farger, vi har en god del fellestrekk, samtidig som vi er veldig forskjellige, sier Rokvam.

Skumle gasser

Alle skulpturene er laget i porselen og brent i kunsthåndverkerkollega Torbjørn Kvasbøs vedfyrte anagamaovn, som er en vedfyrt tunnellovn. Det er spesielt krevende fordi man må holde fyr i ovnen og passe på at den har riktig temperatur gjennom hele forbrenningsprosessen.

– Jeg fikk tak i det gamle porsgrunnporselenet, så dette er en direkte referanse til industrien i Porsgrunn. Det var veldig krevende å få til disse arbeidene, men det har vært veldig spennende, sier han.

Besøkene til de ulike bedriftene i Telemark gikk heller ikke for seg uten spenning.

– Det var superspennende! Man vet aldri hva man møter, og det kan være vanskelig å forberede seg mentalt. Jeg måtte flere ganger ha gassmåler på meg når jeg fotograferte fordi det kunne være gasser som er skumle, sier Larsen om da han fikk tilgangen til industriens indre.

Han legger ikke skjul på at flere av industriarbeiderne stilte seg noe undrende til hvordan det kunne bli laget kunst ut av arbeidsplassen deres.

– Mange var nok undrende til hva jeg tok bilder av, smiler Larsen og legger til.

– Men jeg håper at noen av dem tar turen og kanskje vil se på industrien på en annen måte, sier han.