5C har hummer i klasserommet

Emil Torjussen fikk lov å legge hummeren på plass i akvariet.

Emil Torjussen fikk lov å legge hummeren på plass i akvariet. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

Elevene i 5C ved Risør Barneskole er sprekkfulle av spørsmål. Grunnen er en nyankommet hummer som skal tilbringe sin nærmeste framtid i klasserommet.

DEL

Onsdag i forrige uke ankom den lille kardinalen, og fikk sin plass i akvariet. Og det manglet ikke på spørsmål da Tore Barstad i Risør Akvarium ga elevene mulighet til å fyre løs.

Kan de høre? Kan den klatre ut av akvariet vårt? Hvor mye mat skal den ha? Og slik fortsatte det. Barstad forsøkte å svare etter beste evne.

- Nei, den kan ikke høre. Ja den kan klatre ut etter slangen dere har i akvariet om dere ikke dekker til og den skal ikke ha mer mat enn en reke i uka, fortalte Barstad.

Spent på navn

Stina Gregersen er en av de nysgjerrige elevene i klassen. Hun er glad for at de nå har fått en hummer i klasserommet.

- Det er kjempefint og veldig morsomt. Nå kan vi følge med på hvordan hummeren har det. Vi vet ganske mye fra før, for vi har lært en del om hummer. Men det er også mye vi har lyst til å finne ut nå som vi har en hummer å forske på, forteller Gregersen.

Det er imidlertid ikke bare det rent forskningsmessige som interesserer.

- Jeg er spent på hvilket navn den ender opp med. Dessuten har jeg lyst til å finne ut hvorfor en hummer får plass til 10 000 egg og en hjerne i hodet. Men det er denne hummeren for ung til, så det må jeg nok lese meg til, forteller ungjenta.

Naturlige skolesekken

For lærer Sølvi Byberg er det morsomt å se elevenes vitebegjær rundt den lille hummeren. For henne er det ikke første gangen man har et slikt prosjekt.

- Vi hadde dette første gang med femteklasse i 2009. Så har det vært et opphold, men nå er vi tilbake. Og jeg håper dette kan bli et fast opplegg hvert år som femteklassene er med på, sier hun.

For den naturlige skolesekken har som målsetting at man skal finne et prosjekt som handler om bærekraftig utvikling med et lokalt utgangspunkt.

- Jeg har stor tro på dette prosjektet, og kanskje fører dette til at elvene blir litt miljøpoliti rundt hummeren.

Flere elementer

Hummeren som er på skolen nå, skal rundt til de forskjellige femteklassene, men først skal 5C få gjøre ferdig sine eksperimenter.

- Eksperimentene skal ta utgangspunkt i de spørsmålene elvene i klassen har, og hele prosjektet skal ende med en presentasjon av stoffet. Forrige gang vi gjorde dette, hadde vi en foreldrekveld, sier Byberg.

Og det blir mer å fortelle om der enn bare det som skjer i klasserommet.

- Vi skal ha de ned til akvariet og ut på prøvefiske i hummerreservatet. Der skal de få være med på alt det praktiske, slik som agne teinene, merke på kartet hvor vi setter teiner, notere fakta om hummeren vi fanger, og skyte merke i de som ikke er merket før vi setter de ut igjen i reservatet, sier Tore Barstad ved Risør Akvarium.

Et viktig samarbeid

Sølvi Byberg er glad for at skolen kan samarbeide med akvariet om hummerprosjektet.

- Vi legger opp til å ha denne hummeren her fram til sommeren, og det passer perfekt for en klasse som 5C, som er veldig glade i dyr.

Tore Barstad er ikke mindre glad på vegne av akvariet.

- Sist gang vi gjorde dette viste ungene et voldsomt engasjement, og det virker absolutt ikke som det er noe mindre nå. Og er det en ting vi er opptatt av på Risør Akvarium, så er det jo å være en formidler av informasjon om lokale fisk og skalldyr, avslutter han.

Artikkeltags