Et stort spleiselag gjør det mulig for Risør handelsstadsforening å satse ekstra mye på julehandelen i år.

–Vi gjør et felles løft, og i tillegg til våre medlemmer, bidrar både Risør kommune og reiselivslaget, forteller leder i handelsstandsforeningen Willy Thorsen.

Størst lekkasje i desember

I samarbeid med reklamebyrået sell & syversen har handelsstanden utarbeidet en markedsføringsplan for desember, og den vil folk blant annet kunne se i form av plakater, klistremerker og annonser.

–Kampanjen er beregnet for det lokale markedet. Og bakgrunnen for at vi satser på dette nettopp i desember, er at det er i denne måneden vi har størst handelslekkasje, sier Thorsen.

Handle lokalt

En BI-undersøkelse gjennomført i 2005, viste at Risør hadde en handelslekkasje på nær 100 millioner, og denne jobber handelsstanden nå aktivt for å begrense.

–Vi vet at vi har svake sider, og at en må ut av byen for å kjøpe en del ting, for eksempel hvis du trenger en dress. Og da kjøper folk gjerne mer enn dressen, ting de like gjerne kunne kjøpt i Risør til en like billig penge, sier Thorsen.

BI-undersøkelsen viser imidlertid at folk gjerne vil handle lokalt, og handelsstanden, reiselivslaget og kommunen håper at folk vil få et mer bevisst forhold til hvor de handler gjennom kampanjen.

–Slagordet vårt er ”Prøv Risør først” og går på at en kan prøve å finne ting her før en reiser ut av byen, sier handelsstandslederen og minner om at hvis flere handler i nærmiljøet, vil det bidra til et bedre vareutvalg på sikt.

Frisk satsning

I følge Thorsen koster kampanjen om lag 100 000 kroner, i tillegg bruker handelsstanden en god del på julegater og på julearrangementer.

–Tar vi med kampanjen, bruker vi om lag 300.000 kroner i desember. Vi har blant annet investert i nye julegater, oppgradert det elektriske, og hyrt inn Marita Thomseth til å hjelpe oss med de ulike arrangementene - og disse koster jo også en del å gjennomføre, forteller Willy Thorsen.

Positivt

Næringssjef Reidar Grøsle har foreløpig ikke oversikt hvor mye kommunen vil bidra med. Han roser imidlertid både handelsstanden og reiselivslaget for dette initiativet.

–Det er veldig positivt at de griper fatt i noen av de utfordringene vi står overfor, og det ønsker vi å støtte opp om, sier han.