E18 bygges ikke for Brokelandsheias skyld

Av
DEL

LeserbrevI disse dagers debatt om hvor E18-traseen skal legges er det flere som bekymrer seg for Brokelandsheias skjebne. Naturligvis: områdets bedrifter har slått seg til der nettopp på grunn av beliggenheten nær hovedveien, og dersom den nye veien bygges et annet sted, kan det godt hende at trafikken innom næringsområdet vil gå ned. Jeg kan imidlertid ikke se at det er så mange som har trukket inn formålet med den nye veien enda.

Formålet med den nye motorveien er å knytte landsdelene sammen. Det er det hele. I årevis har en av landets mest brukte trafikkårer bestått av mil etter mil med veier av laber kvalitet: veier med 60- og 70-fartsgrense på flere strekninger; flere steder svingete, flere steder dårlig belyst, flere steder med bakker som gjør at fullastede lastebiler ikke klarer med enn 40 km/t og knapt nok det. I ferietrafikken har det vært flere kilometer med stilestående kø. På en motorvei. Smak litt på den. En mer tragisk konsekvens av veienes dårlige beskaffenhet har dessverre også vært et større antall trafikkulykker.

Politikerne har de siste årene endelig vedtatt å få satt i gang en utbygging av hele denne hovedveien, slik at vi kan få en moderne motorvei med 4 felter helt fra Oslo til Kristiansand og videre til Stavanger. Endelig en vei som et av verdens rikeste land kan være bekjent av. Denne veien blir uten bratte stigninger, slik at tungtrafikken ikke får store problemer og igjen forårsaker problemer for trafikken rundt. Den blir godt belyst, godt vedlikeholdt om vinteren og øker både trafikkflyt og sikkerhet. Endelig en vei som kan brukes langt inn i fremtiden.

Lokalsamfunnene engasjerer seg i hvor traseen til denne nye veien skal gå. Det er bra, og det er da også hensikten at man skal lytte til hva de har å si. Overalt denne debatten kommer ser vi imidlertid den samme tendensen: flere av argumentene som hentes frem er at veien bør gå på et bestemt sted fordi det vil skape lokal vekst. I alle slike henseender er det altså noen som ikke har skjønt poenget: veien bygges ikke for at lokalsamfunn skal vokse. Den bygges for å knytte Sørlandet sammen med Østlandet. I denne sammenhengen betyr det at den nye veien ikke bygges for Brokelandsheias skyld; den bygges for at alle disse stedene - steder som Risør, Gjerstad, Tvedestrand og Kragerø - skal knyttes tettere sammen med byer som Arendal, Grimstad, Kristiansand, Oslo, Larvik og Porsgrunn...

La oss tenke løsningsorientert. Alternativet er at veien blir utsatt enda flere år, eller at lokaldemokratiet overkjøres. For veien skal bygges, og den kommer til å bli bygd der ekspertene mener den må bygges. Hvordan kan lokalsamfunn tjene på dette? Jo, ved å få en god tilknytning til den nye veien - ikke ved å ligge kloss inntil den. Å leve for nært slike veier skaper uansett problemer med støy. Det snakkes om ny Risørvei, og en slik en vil lette adkomsten til og fra E18, noe som igjen gjør kommunikasjonen raskere og lettere, både for lokale og tilreisende. Kan ikke gjersdølingene gjøre det samme? Kreve en god stikkvei fra E18 direkte til Brokelandsheia? Så kan det settes opp skilting på E18 av typen de bruker på Autobahn i Tyskland; de reisende trenger fortsatt bensin, hurtigladere, mat og annet området kan by på, og bensinstasjoner langsmed norske motorveier blir det jo stadig færre av. En god stikkvei vil også øke sikkerheten og kan fungere som omkjørsel ved arbeid eller ulykker på hovedveien. Jeg kan ikke tenke meg at Nye Veier vil være helt avvisende til slike argumenter. Å legge veien på et sted hvor formålet med plasseringen først og fremst er å gi Brokelandsheia vekst, derimot, både kan og bør de avvise.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags