Gir 300 000 i gave til Trebåtfestivalen

Videre på samme kurs: Banksjef Heidi A. Simonsen (til høyre) og festivalsjef Kari-Anne Røisland skal bygge videre på Risør største merkevare.foto: Stig Sandmo

Videre på samme kurs: Banksjef Heidi A. Simonsen (til høyre) og festivalsjef Kari-Anne Røisland skal bygge videre på Risør største merkevare.foto: Stig Sandmo

– Som lokalbank er det viktig for oss å støtte dem som gjør Risør til en viktig destinasjon.

DEL

Det sier banksjef Heidi A. Simonsen i Sparebanken Sør.

Nå har lokalbanken gått inn med 300 000 kroner til Trebåtfestivalen.

– Det er en avtale som strekker seg over tre år, der vi gir 300 000 kroner i gave, pluss et mindre sponsorbeløp, samt at Trebåtfestivalen får leie kontorer gratis her i bankbygget. I tillegg kan de disponere bakgården her under festivaluka, forteller Simonsen.

Penger for å overleve

Det er en fornyelse av sponsoravtalen som nå er inngått mellom banken og festivalen.

– Vi i styret diskuterer alltid om vi skal være med videre før vi tilbyr en ny avtale. Generell sponsing har gått ned de siste årene, men vi har hatt et langt samarbeid med Trebåtfestivalen og fant det riktig å fortsette samarbeidet. det er vi veldig fornøyd med, sier Simonsen.

Banksjefen forteller at banken også sponser andre festivaler, foreninger og lokale aktiviteter. I tillegg til at det deles ut gaver til allmennyttige formål.

– Kvaliteten på festivalene i Risør er gode, og vi ser jo at de trenger støtte for at de skal klare å overleve. Når vi har muligheten til å bidra økonomisk, blir vi gjerne med på det. Vi er en viktig aktør når vi er med, sier Simonsen.

Trygghet i tre år

Ved kontorpulten til banksjefen smiler også festivalsjef Kari-Anne Røisland bredt.

– Det å ha en hovedsamarbeidspartner som Sparebanken Sør i ryggen over de tre neste årene, gir oss en ro og forutsigbarhet. Nå kan vi tenke lenger fram i tid, sier en meget fornøyd festivalsjef.

– Vi ser samtidig at vi blir sett på som en seriøs aktør, når banken vil bli med på en ny treårsavtale, legger Røisland til.

Hun forteller videre at det gjør arbeidet med festivalen mye lettere når de kan ha permanente kontorer i bankbygget.

– Det er en trygghet for oss at vi her kan samle det store apparatet som skal til for å få festivalen gjennomført. Her har vi base tett på arenaen, og det betyr mye for oss i forhold til logistikk, organisering av frivillige og informasjon.

Røisland poengterer at det fortsatt er publikumsbesøk og salg av inngangsbilletter som er festivalens største inntektskilde.

– Det er gjennom salget av festivalpass vi henter inn mest penger. I tillegg for vi også noe støtte fra kommunen og fylkeskommunen.

Gir tilbake

Festivalsjefen er klar for å gi noe tilbake til sin hovedsponsor.

– Trebåtfestivalen har blitt en viktig merkevare for Risør, og det skal den fortsatt være i årene framover. Den betyr mye for oss som bor i Risør, for dem som frivillig jobber med festivalen, og for dem som støtter oss økonomisk.

– Gjennom avtalen skal vi gi noe tilbake til banken. Det gjør vi gjennom forskjellige arrangementer med bankens kunder, samt at banken profilerer seg under trebåtfestivalen. Det het kanskje sponsoravtale før i tida, men nå kaller vi det samarbeidsavtale. Og vi håper at dette kan være et kvalitetssignal til andre som vil samarbeide med oss, sier festivalsjefen.

Banksjef Simonsen legger til at pengestøtte kan gi lys til flere ideer for merkevarebygging.

– Det er viktig for oss å bidra med pengegaver. Det merket vi spesielt på lyssetting av trær i prosjektet En lysere by. Der var vi tidlig ute med bidrag, og det var mange andre givere som kom med etter hvert.

Nye trebåttider: Sparebanken Sør åpner lommeboka for flere trebåtfestivaler på Indre havn i Risør.foto: Stig Sandmo

Nye trebåttider: Sparebanken Sør åpner lommeboka for flere trebåtfestivaler på Indre havn i Risør.foto: Stig Sandmo

Artikkeltags