Gå til sidens hovedinnhold

Dagligvarekjempen Orkla advarer om prissjokk for norske forbrukere

Skyhøye priser på råvarer vil trolig gå svært hardt utover lommeboka til nordmenn.

(Nettavisen)

Orkla leverte halvårsrapport for 2021 torsdag morgen. Selskapet leverte gode resultater, men påpeker i rapporten at det er usikkerhet i utviklingen fremover spesielt knyttet til kraftig stigende priser på, og tilgang til, råvarer.

– Kraftig og bredbasert økning i prisene på råvarer

– Vi merker økte råvarepriser. Dette er vi vant med, men nå ser vi kraftige økninger på flere produkter. Globale matvarepriser har steget 12 måneder på rad. Prisindeksen til FNs landbruksorganisasjon er på sitt høyeste nivå siden 2011, da den nådde et topp-punkt i nyere tider, sier administrerende direktør i Orkla, Jaan Ivar Semlitsch, i en telefonsamtale med Nettavisen.

Selskapet er eksponert mot et bredt utvalg av råvarekategorier. Det siste året har det vært en kraftig og bredbasert økning i markedsprisene innenfor viktige råvarer. Orkla trekker fram vegetabilske oljer, korn, kjøtt, grønnsaker, meierivarer og emballasje i rapporten.

Semlitsch forteller at hvete er opp med 37 prosent, sukker er opp med 40 prosent, solsikkeolje er opp med 65 prosent og emballasje er opp med mellom 15-30 prosent fra i fjor.

I tillegg er transport fra Kina ti ganger dyrere enn det var for et år siden.

– Dette er ikke noe som påvirker Orkla i høy grad, men heller norske handelsbedrifter som XXL og Europris.

Høye råvarepriser derimot kan påvirke Orklas utgifter betydelig fremover. Det kan også påvirke prisene man kjøper varer for i butikkene.

Les også: Her kan du gå på en pris-smell

Selskapet har ikke gjort noen beregninger på hvor mye dette kommer til å påvirke lommeboka til nordmenn,

– Men vi anslår at 50 prosent av det nordmenn spiser stammer fra utlandet på kaloribasis.

Semlitsch forteller at Orkla jobber med å kutte kostnadene, men at det vil påvirke forbrukerprisene.

– Når råvareprisene stiger såpass kraftig har vi ikke noe annet valg enn også å øke våre priser. Jeg presiserer at det er dagligvarekjedene og det enkelte profilhus som fastsetter prisene på våre produkter ut mot forbrukerne, sier Semlitsch.

Selskapet peker på flere årsaker til at prisene har steget.

– Vi ser en stor etterspørsel på råvarer fra hele verden, spesielt i USA. De driver opp prisene på flere produkter. I tillegg har det vært mer tørke og klimaendringene skaper ustabilitet.

Les også: Derfor bør du alltid be om kvitteringen i matbutikken: – Dette er ikke greit

- Vi lever i en mer ustabil verden

Orkla-sjefen forklarer at klimautfordringene er et av områdene de jobber spesielt mye med.

–Vi er av den oppfatning av at vi lever i en mer ustabil verden når det gjelder klima. Vi må gjøre alt vi kan for å bidra til å løse klimautfordringene. I tillegg til kontinuerlig å gjøre klimarelaterte tiltak i egen produksjon, vil vi også i fremtiden stille strenge krav til våre leverandører. Dessuten er vi opptatt av mattrygghet og sørge for at våre mange merkevarer bidrar til en bedre folkehelse, påpeker Semlitsch.

Et av Orklas satsingsområder det neste halvåret er plantebasert kost.

– Vi hadde en fin vekst i kvartalet på plantebasert produkter. Vi ser en stor etterspørsel etter dette. I 2020 sto denne kategorien for 870 millioner av omsetningen. Målet er å passere en milliard i år.

Innen 2025 ønsker selskapet at omsetningen på plantebaserte produkter skal komme på 3 milliarder.

– Merket vårt, Naturli, har kommet inn på menyen i Nordic Choice-hotellene, sier Orkla-sjefen.

I august skal selskapet være med i en klimakonkurranse arrangert av organisasjonen Framtiden i våre hender. Da vil firmaets kantine kun servere plantebasert mat.

I tillegg til klima, har selskapet opplevd vekst innenfor helse og mat. I utlandet er det et produkt som utmerker seg.

– Møllers Tran er veldig populært i utlandet. Vi har sett en ni prosent vekst i år. Undersøkelser viser også at produktet har godt effekt på immunforsvaret. Sammen med Jordan er dette de to sterkeste merkevarene internasjonalt.

Les også: Test av matpriser: Extra knuses fullstendig av Kiwi og Rema 1000