(Nettavisen)

Krymplasjon ble fjorårets nyord og beskriver tilfeller der en produsent gjør en vare mindre, samtidig som prisen holdes like høy eller settes enda høyere. Resultatet er at prisen per kilo, liter eller stykk øker. For kundene kan det være vanskelig å oppdage.

Tips gjerne Nettavisen om dagligvare-saker

Rema 1000 går nå ut med en oversikt over deres egne merkevarer som endret størrelse i 2022. I oversikten går det fram både endring i størrelse og pris, samt en forklaring på hvorfor endringen ble gjort.

Forbrukerrådet har krympflasjon høyt på agendaen.

– Rema 1000 skal ha skryt for at de nå går ut med informasjon om varer de har krympet, men vi har flere spørsmål vi gjerne vil ha besvart, sier fagdirektør Olav Kasland i Forbrukerrådet.

Les lenger ned hva som får Forbrukerrådet til å stusse.

Økte prisen med 137 prosent

– Hvorfor går dere i Rema 1000 ut med informasjon om varer som har endret størrelse?

– Vi er for full åpenhet, så det skulle bare mangle at vi informerer om endringer av pakkestørrelser, kommunikasjonssjef Hege Rognlien til Nettavisen.

I 2022 gjorde Rema 1000 endringer på elleve produkter:

  • I seks tilfeller ble produktene gjort mindre.
  • I fem tilfeller ble de gjort større.
  • I seks tilfeller førte endringen til at prisen per enhet økte med 40% eller mer.
  • I fem tilfeller gikk prisen per enhet ned, men prisnedgangen var ubetydelig eller liten..
  • Aller størst økning i prisen per enhet var for produktet «shotglass», der prisen økte per stk. med hele 137 prosent.

Se lenger ned for å se hele lista.

Lett å føle seg lurt

– Har dere forståelse for at kunder kan føle seg lurt når pakkene krymper uten at prisen også går ned?

– Hvis man ikke får en god forklaring på hvorfor, er det lett å føle det sånn. Derfor er jo åpenhet løsningen her, sier Rognlien.

Hun avviser at de gjør endringer for å øke prisen per enhet.

– Årsakene til endringer kan være mange. Hensyn til miljø, bruk av mindre plast, nye produksjonsteknikker og ønsker fra forbrukere er noen grunner som kan føre til at pakker blir mindre eller større, sier Rognlien.

Vaskbare shotglass

– I noen tilfeller har også produktene endret kvalitet, slik at de i realiteten blir et nytt produkt, slik som shotglassene. Der gikk pakkestørrelsen ned fra 30 til 12 glass. Prisen per glass økte fra 1,26 kroner til 2,99 kroner. Men de gamle glassene var engangsglass, mens de nye er flergangsglass som tåler vask i maskin.

I følge Rognlien jobber Rema 1000 hele tiden med å forbedre resepter og produkter. Det kan føre til at man kommer i et dilemma.

– Noen ganger innebærer dette at det blir dyrere å lage produktet. Da må vi gjøre et valg om vi skal sette opp prisen eller endre størrelsen for å kunne tilby varen til en lav pris, sier Rognlien.

Vurderer å merke pakkene

Rema 1000 har lagt ut informasjon på nettsidene sine om produktene som er endret, og hvorfor endringen har skjedd.

– Vurderer dere også å informere på pakkene at de har endret størrelse?

– Ja, det er viktig for oss at kunden skal føle at de har riktig informasjon. Derfor vil produktene få et synlig merke som tydelig kommuniserer hva endringen består i om det skjer større endringer.

– Har dere merket noen av pakkene som ble endret i 2022, eller er det noe dere planlegger å gjøre framover?

– Det er noe vi planlegger ved større endringer.

– Ikke godt nok

– Det er bra at Rema 1000 går ut med informasjon om pakker som har krympet, men vi synes ikke dette er nok, sier Olav Kasland i Forbrukerrådet.

Han mener det hjelper kundene lite at Rema 1000 publiserer informasjon på egen nettside.

– Det er ikke slik at folk går inn på nett og sjekker hvilke produkter som har blitt mindre. Dette er informasjon som folk trenger når de står ved hylle i butikken, sier Kasland.

– Aller helst burde de merke pakken med at den har blitt mindre. De har jo ikke noe problem med å merke pakken når den blir større, sier han.

Kasland er spent på å se hvor tydelig Rema 1000 vil merke at pakkene har krympet., og skulle gjerne ha sett et bilde av merkingen. Han mener det er grunner til at dagligvarebransjen er så dårlig på å informere om pakker som krymper.

– Det overrasker ikke at bransjen er dårlig på å informere om pakker som krymper. Vi lever i en markedsøkonomi og alle er opptatt av å tjene penger. Informasjon eller mangel på informasjon kan brukes for å øke profitten.

Han sier Forbrukerrådet vil følge meget nøye med på krympflasjon framover.

– Fjorårets nyord var «krympflasjon», da må det jo ringe en bjelle hos dagligvareselskapene. Prøver de å lure seg unna vil de tape anseelse.

Disse varene har Rema 1000 endret størrelse på i 2022:

Produkt Tidligere størrelse i liter/kg/stk Ny størrelse i liter/kg/stk Prisendring per liter/kg/stk Prisending %
SHOTGLASS 4CL 30 12 1,73 137 %
SPAGHETTI REMA 1000 1 0,5 12,10 68 %
KYLLING NUGGETS SOLVINGE 0,3 0,21 42,86 43 %
PIMIENTO&CHEDDAR DIP 0,14 0,1 28,57 40 %
MANGO SALSA REMA 0,14 0,1 28,57 40 %
CHIPOTLE CHILI MAYO 0,14 0,1 28,57 40 %
TACOSAUCE MEDIUM REMA 0,23 0,29 -0,19 -1 %
NØTTE OG FRUKTMIKS 0,275 0,35 -1,74 -2 %
TACOSAUCE HOT REMA 0,23 0,29 -3,00 -5 %
FERSK PAIDEIG 0,25 0,275 -11,27 -9 %
ØRRETFILET 0,4 0,65 -34,17 -16 %

Slik begrunner Rema 1000 endringene:

Produkt Kommentar
SHOTGLASS 4CL Gammel type var engangsglass, de nye er til flerbruk og kan vaskes i maskin, regnes som nytt produkt
SPAGHETTI REMA 1000 Dette produktet er ikke lenger i sortiment. Vi tilbyr nå Rema spaghetti 500 g, og PRIMA spaghetti 1 kg med forskjellig kvalitet.
KYLLING NUGGETS SOLVINGE Tilpasset størrelse for å passe inn i 2 for 50 konsept som gir kunden mulighet til å teste flere varianter.
PIMIENTO&CHEDDAR DIP Varekosten har økt over flere år på en varegruppe med allerede presset lønnsomhet. Dette resulterte i at vi måtte enten øke utprisen, eller redusere størrelsen.
MANGO SALSA REMA Varekosten har økt over flere år på en varegruppe med allerede presset lønnsomhet. Dette resulterte i at vi måtte enten øke utprisen, eller redusere størrelsen.
CHIPOTLE CHILI MAYO Varekosten har økt over flere år på en varegruppe med allerede presset lønnsomhet. Dette resulterte i at vi måtte enten øke utprisen, eller redusere størrelsen.
TACOSAUCE MEDIUM REMA Leverandør kunne ikke tilby glass på denne størrelsen, vanskelig å få tak i bla pga av Ukraina-krigen.
NØTTE OG FRUKTMIKS Her har vi økt volumet på produktet for å tilpasse oss ønske fra kunder.
TACOSAUCE HOT REMA Leverandør kunne ikke tilby glass på denne størrelsen, vanskelig å få tak i bla pga av Ukraina-krigen.
FERSK PAIDEIG Vi har byttet produsent på produktet, og benytter derfor leverandøren sin type. standardpakning. Produktet koster nå 19,90 (mot tidligere 29,90)
ØRRETFILET Gammel var filet med skinn, nye er uten, begrunner endring med bedre kilopris og mindre emballasje