Risør Trebåtbyggeri er mer enn båt

KUNST: Ståle Sørensen er kunstneren som ved flere anledninger har bedt trebåtbyggeriet ferdiggjøre oppdrag han er tildelt. Dette arbeidet er realisert gjennom Espen Sommerfelts håndlag med det digitale verktøyet som er koblet til den moderne fresen på trebåtbyggeriet. Tittelen er: «Med skogen i siktet» og det står på Valle Hovin i Oslo. (Foto: Ståle Sørensen)

KUNST: Ståle Sørensen er kunstneren som ved flere anledninger har bedt trebåtbyggeriet ferdiggjøre oppdrag han er tildelt. Dette arbeidet er realisert gjennom Espen Sommerfelts håndlag med det digitale verktøyet som er koblet til den moderne fresen på trebåtbyggeriet. Tittelen er: «Med skogen i siktet» og det står på Valle Hovin i Oslo. (Foto: Ståle Sørensen)

Av

I alt er 29 nybygg sjøsatt fra Risør Trebåtbyggeri. Men det har ikke bare handlet om det som flyte kan for båtbyggeriet i Buvika. I kjølvannet av Askeladden-ordren ble det investert i en avansert fres. Den har sørget for at Buvika er blitt arnested for både kunst og båter.

DEL

Det hele startet med en rosjekte. Byggenummer 1 fra Risør Trebåtbyggeri var kanskje ikke av den prangende sorten, men det var ikke størrelsen det handlet om, Rosjekta, for øvrig bestilt av far til en av eierne (Leif Nilsen), ble et symbol på at nå var det hele i gang., Neste bestilling, en 32 fots Colin Archer-inspirert, men Jeppe Jul Nielsen-konstruert seilskøyte, var langt mer representativ for posisjonen det nyetablerte trebåtbyggeriet skulle innta hos båtfolket.

Akkurat den skøyta, opprinnelig bestilt av en kunde på Tromøya, er for øvrig kommet tilbake til Buvika. Etter en del år med Søndeled som hjemmehavn er «Tora» som fartøyet heter, nå kommet i Ole Jacob Brochs varetekt.

Når det gjelder de øvrige fartøyene som i årenes løp er sjøsatt fra båtbua i Buvika kan man trygt slå fast at enkelte av dem aldri vil få permanent hjemmehavn i Risør på sine eldre dager. Eksempelvis «Klara» og «Den sorte dame», som begge har Grasshavet i Dyreparken i Kristiansand som seilingsfarvann. Av andre større fartøyer som er blitt kjølstrukket i Buvika kan nevnes seilskøytene «Carmen», «Bautur», «Frøya» og kutteren «Havdrott».

I sin tid ble det også bygget fem Grimstadjoller i båtbua. Disse var øremerket for det amerikanske markedet

Det er i tillegg blitt atskillige kunstprosjekt der kunstnerne har valgt trebåtbyggeriet som leverandør for sine mer eller mindre oppsiktsvekkende og fantastiske konstruksjoner. Glemmes må heller ikke den fantastiske bølgeveggen på Sørlandets spektakulære konsertsted Kilden i Kristiansand. Der var trebåtbyggeriet en underleverandør, men fikk like fullt atskillig oppmerksomhet for måten denne omfattende oppgaven ble løst på.

Artikkeltags