Risør trenger hjelp fra frivillige framover

Ordfører i Risør, Per Kristian Lunden sammen med Elen Lauvhjell og Vibecke Langfeldt Andersen som står bak hjelpelinjen i Risør.

Ordfører i Risør, Per Kristian Lunden sammen med Elen Lauvhjell og Vibecke Langfeldt Andersen som står bak hjelpelinjen i Risør. Foto:

Risør Frivilligsentral har opprettet en telefon for alle som trenger hjelp eller som kan bidra til hjelp. Ordfører Per Kristian Lunden tror det kommer til å bli et stort behov for en slik tjeneste.

DEL

– Vi vet ikke hvordan ukene og månedene som kommer vil utvikle seg for Risør sin del, men det vil være behov for frivillig arbeid i tiden framover. Det er spesielt de svake og eldre blant oss som vil ha nytte og glede av en utstrakt hånd. Risør kommune ønsker derfor en oversikt over hvem som kan bidra, skriver Risør kommune i en pressemelding.

I samarbeid med Frivilligsentralen og Risørhuset vil Risør kommune nå kartlegge om det er folk i byen som kan bidra med både små og store ting for å gjøre andres hverdag litt bedre.

– Har du eller din organisasjon noe du/dere kan bidra med? Kan du spørre dine medlemmer om de ønsker å bidra på denne dugnaden, og gjerne hva de ser for seg av arbeidsoppgaver de kan være behjelpelige med?

En frivillighetsbase

– Vi har telefontid mellom 11.00 og 13.00 mandag til fredag. Denne linjen er opprettet for de som trenger hjelp eller de som vil bidra til å hjelpe andre, forteller Vibecke Langfeldt Andersen.

Sammen med Andersen skal også Elen Lauvhjell operere telefonen fremover.

– Vi vil etablere en plattform, og ser etter lag, foreninger eller enkeltpersoner som kan bidra med hva som helst. Det kan være alt fra å kunne handle dagligvarer for noen, gå tur med hunden, hjelpe med lekser eller underholde med for eksempel musikk på en digitalplattform, opplyser Lauvhjell.

Andersen forteller at telefontjenesten allerede har operert i en uke, og at det er flere som allerede har meldt seg på.

– Større behov etterhvert

Ordfører i Risør, Per Kristian Lunden, forteller at det er flere som har brukt koronatelefonen til slike ting. Nå kan de heller henvises til denne frivillighetsbasen.

– Vi vet ikke helt hva folk trenger hjelp med. Men jeg tror det kommer til å bli et større behov for hjelp generelt etterhvert. Vi er fortsatt i startfasen, sier han.

Samtidig sier han at det ikke nødvendigvis trenger å være noe stort å bidra med.

– Underholdning eller bare enkle samtaler med folk som en ensomme er noe vi trenger, mener ordføreren.

Foreløpig er det Andersen og Lauvhjell som står bak tjenesten, men om det blir større behov og stor etterspørsel kommer de til å utvide.

Samtidig understreker de at linjen er helt anonym, og at de internt kommer til å sette opp hjelp der det trengs.

– Denne tjenesten skal være åpen for alle, både store og små som trenger hjelp med noe, sier Lauvhjell.

Krav til frivillige

– Det er med god grunn at vi har satt i gang strenge smitteverntiltak. Som for eksempel å holde avstand og bli hjemme så mye som mulig. For barn og unge ser vi at dette kanskje er litt vanskelig, og de fort blir rastløse. Derfor kan kanskje de også bidra med noe i dette tilfelle, sier Lunden, mens Lauvhjell legger til:

– Barn og unge er jo veldig digitale, kanskje de kan bidra med å hjelpe noen som står fast på Internett, eller finne på en artig livestream, som for øvrig er blitt veldig populært.

Sånn som koronautbruddet utvikler seg vet de at noen som ønsker å bidra i dag, kan være i karantene i morgen. De forteller derfor at de har stor forståelse for at mye kan skje på kort tid, og at lista må oppdateres fortløpende. Det er likevel strenge krav til hvem som kan stille opp som frivillig.

På helsedirektoratets hjemmesider kan man lese om hvilke krav som stilles til frivillige, forteller Lauvhjell.

Dersom man trenger hjelp eller har lyst å bidra, så kan Frivilligsentralen kontaktes på telefon: 37 14 97 77 eller frivilligsentral@risor.kommune.no.

Artikkeltags