Nå kommer Stavanger hjem

Nå har Jeppe Jul Nielsen fått RS Stavanger hjem til Risør.

Nå har Jeppe Jul Nielsen fått RS Stavanger hjem til Risør. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

I nesten to tiår har RS Stavanger vært årsak for museumsplaner flere steder i landet, seinest på Sjøfartsmuseet på Bygdø. Nå kommer båten hjem til Risør.

DEL

Historien om redningsskøyta R/S Stavanger (RS 14) er rik. Båten, tegnet og bygget av Colin Archer, hadde sin første utstasjonering ved Titran på Frøya i 1901. Den var i redningsselskapets tjeneste i 38 år, før den ærverdige skøyta ble kjøpt av familien Jul. Nielsen i 1939. Båten var i familiens eie frem til 1997.

Da var Jeppe Jul Nielsen eier, men på tampen av 90-tallet gjorde redningsselskapet et fremstøt om å få kjøpt skuta.

- Vi hadde opprinnelig ikke lyst til å selge, men godtok tilbudet fra redningsselskapet i 1997, forteller Jeppe.

- Vi tok tilbudet fra redningsselskapet da vi så at dette kunne gi Stavanger en fremtid, der mange kunne få oppleve den. Det er mange redningsskøyter som ligger på vann, som Risør II, og det er rikelig med anledninger til å oppleve båtene slik. Men ønsket var å sikre Stavangers historie, og den endelige avgjørelsen tok jeg da RS Christiania forliste i 1997, sier han.

Til Vestlandet

Etter salget var gjennomført var planen å gjøre båten til et varig monument. På land.

-De hadde planer om å gjøre den til museumsbåt. Da ble både Horten, Stokmarknes og Svolvær utredet som alternativer der båten skulle stå utstilt, men alle alternative falt.

I 2009 ble båten fraktet fra Kristiansund tilbake til Oslo. En reise som NRK dokumenterte i en egen film. Da var målet for turen å få båten til sjøfartsmuseet der den skulle stå i et eget bygg for utstilling.

- Der lå den på sjøen et par år, så ble det bestemt at man skulle ta den på land. Den ble satt på brygga utenfor museet, under en presenning, sier han.

Planen rundt etableringen av bygget kostet mye penger, og redningsselskapet skulle være en aktiv del av dette.

På papiret vokste prosjektet utover egne bredder.

-Det ble stadig dyrere å få dette prosjektet til, og ønskelisten for sjøfartsmuseet vokste og vokste. Det som opprinnelig skulle koste rundt 10 millioner endte til slutt på 50 millioner, sier han.

Med slike summer trakk redningsselskapet seg ut av prosjektet, men var fortsatt eier av båten.

Prosjektet falt

For et år siden fikk Jul Nielsen tilbud av redningsselskapet om han ønsket å kjøpe båten tilbake.

-Det ønsket jeg primært ikke. Jeg ønsket at båten skulle komme på museum, og ba da selskapet forhandle med sjøfartsmuseet om en rimeligere løsning.

Kort tid etter skjønner Jul Nielsen at det ikke kommer til å skje, da museet sendte ut en pressemelding som la lokk på museumshåpet for alltid.

-De annonserte at de skrinla museumsplanene rundt RS 14 for alltid, og skulle da bruke den såkalte båthallen til andre båter. Stadig står fortsatt RS14 under en presenning utenfor museet.

Tiden gikk, og for kort tid siden ble en venneforening opprettet. Gruppen som heter "Stavangers venner" ønsket å legge press på museet og redningsselskapet for å få realisert planene.

- Jeg var ikke involvert i etableringen av venneforeningen, men jeg så at det var mange som engasjerte seg i båtens fremtid. Et engasjement jeg satt pris på, sier han.

Benyttet forkjøpsrett

For en uke siden tok historien nok en brå vending.

-Sist onsdag fikk jeg beskjed at det var en kjøper på båten. Vedkommende ønsket ikke å ha den på land, som vi hadde sagt, men ønsket å ha den i drift.

- Det var hele mitt argument i sin tid at jeg ikke ønsket å ha båten på vann lengre, men at den skulle stå på land.  Hadde jeg ønsket å ha den på vannet, hadde jeg bare beholdt den selv, sier han.

I kjøpskontrakten fra 1997 hadde Jul Nielsen en klausul om forkjøpsrett, skulle båten bli vurdert solgt på nytt. Den har han benyttet seg av.

- Jeg måtte bestemme meg på kort tid. Etter forhandlinger sikret jeg meg båten og fikk også på plass en avtale om at båten skal fraktes til meg, her i Risør.

Båten kan ikke settes på vann, og dermed må den fraktes på lekter.

-Med avtalen i boks er jeg litt i beit på hva jeg skal gjøre. Hvor kan båten bli av når den kommer hjem?

Kommer hjem til Risør og Moen

Jul Nielsen skulle finne sin redning på Moen.

-Jeg ringte Risør kystkultursenter på Moen og spurte de kunne ha plass til båten på land. De svinger seg ganske fort rundt, og beslutter at båten nå skal stå i båtbua til Emanuel Moen.

Dermed får Risør et nasjonalt klenodiet utstilt på fast basis på Moen.

Båten krever omsorg, og jobben, når den kommer til Risør, blir å søke om penger til å ruste den opp.

-Vi har allerede søknader inne, blant annet hos Riksantikvaren, rundt dette. Men vi må i gang med dette arbeidet snart. Båten er ferdig restaurert, men den trenger en oppussing.

Jul Nielsen er glad historien nå får sin slutt.

- Jeg har egentlig vært skuffet i mange år nå, da ingenting har skjedd med prosjektet om å forevige RS Stavanger. Nå er jeg glad det er over og jeg er veldig glad den skal få fast plass på Moen. Det er klart den hadde hatt mer sentral plassering på sjøfartsmuseet i Oslo. Men når den nå kan stå på Moen, i autentiske gamle båtbyggeriet, så må jeg si at det er veldig bra. Risør ligger meg jo nært. Jeg er godt fornøyd med dette, avslutter han.

Det forventes at båten kommer til Risør om kort tid.

Artikkeltags