Flere tusen uten nett og TV

Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Tusenvis av nett-, TV- og telefon-abonnenter er rammet etter at en sjøkabel i Flisvika i Risør er blitt ødelagt.

DEL

Flere lesere har tatt kontakt med AAB i løpet av tirsdagen for å fortelle om varig brudd i tjenestene til både Telenor, det telenoreide Canal Digital og Get. De to operatørene opplyser at årsaken er en ødelagt sjøkabel utenfor Flisvika. Hendelsen har fått store konsekvenser.

LES OGSÅ: Nå settes første spadetak i Flisvika

Rammer over 2000 abonnenter

Rundt 2000 Get-abonnenter i området rundt Risør og Kragerø har problemer. 244 Canal Digital-kunder mangler TV-signaler. I tillegg har Telenor 84 fasttelefonabonnenter på Øysang som mangler summetone samt at fire mobilmaster i Tvedestrand er nede.

Presseansvarlig hos Telenor, Per Erik Meling, bekrefter at kabelbruddet er årsaken.

- Mandag var det en hendelse i Flisvika i Risør der en sjøkabel ble slitt av. Vi har rekvirert et eget kabelskip som er på vei til Risør nå for å utføre reparasjoner. Samtidig, rundt klokken 12 tirsdag formiddag, har vi sendt dykkere ned i området som skal forsøke å få oversikt.

Meling sier bruddet kan, i ytterste konsekvens, vare i flere dager.

- Om dykkerne finner bruddet så kan det fikses relativt kjapt. Om derimot kabelbåten må settes inn kan det ta noen dager før tjenestene er oppe igjen, sier Meling, som også forteller at de vurderer alternativer for å få signalet frem om kabelen ikke lar seg ordne med det første.

LES OGSÅ: Flisvikanaboer føler seg ikke hørt

Get har satt inn lokale ressurser

Selskapet Get som leverer bredbånd- og tv-tjenester i Risør og området rundt er også berørt av bruddet på Telenors kabel. Det forteller presseansvarlig hos Get/TDC Silje Thoresen.

- Vi leier kapasitet i den kabelen som nå er røket av, noe som betyr at Get-kunder i området opplever utfall i sine tjenester, sier hun.

Get har derimot ikke tenkt å vente på at Telenor fikser kabelen.

- Vi har satt inn lokale ressurser som forsøker å finne alternative løsninger for å få signalet tilbake i veggen. De estimatene vi har nå tyder på at det kan skje før klokken 16 i dag, tirsdag, forteller Thoresen.

Oppdatering: Klokken 16.15, tirsdag, sendte Get ut melding til sine kunder at feilen er rettet og at deres nett nå er i drift igjen.

Oppdatering 2: Telenor forteller i en melding tirsdag kveld at deres tjenester etter all sannsynlighet vil være oppe igjen innen klokken 12 på onsdag, forteller presseansvarlig Per Erik Meling på en e-post.

Artikkeltags