13.000 kubikk stein skal til Stangholmen

HEKTISK: Det er mye aktivitet på Risørveien om dagen, og store mengder stein skal i de neste ukene fraktes vekk. Til mandag starter frakten til Stangholmen, over Krana, sier Olav Heiland i Knut Haugsjå AS.

HEKTISK: Det er mye aktivitet på Risørveien om dagen, og store mengder stein skal i de neste ukene fraktes vekk. Til mandag starter frakten til Stangholmen, over Krana, sier Olav Heiland i Knut Haugsjå AS. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Byggingene av ny gang- og sykkelsti til Østebø er godt i gang, og du bør beregne god tid i tiden framover skal du ut eller inn til Risør.

DEL

Det har pågått en liten måned allerede. Sprenging og ryddingen relatert til utbyggingen av gang og sykkelsti fra Frydendal til Østebø.

Til mandag begynner utbyggingen også å gjøre seg gjeldende i sentrumsnære strøk.

– Det skal tas nærmere 55.000 kubikk med stein ut av prosjektet. Rundt 13.000 av dem skal kjøres til Buvika, der de skal om bord på en lekter og kjøres til Stangholmen, forteller Olav Heiland i Knut Haugsjå AS, som har prosjektet.

På Stangholmen skal massen brukes til å lage steinmolo

Cirka 650 lastebiler

Det blir et ikke ubetydelig antall lastebilturer via tettbebygd strøk.

– Hver trailer tar omkring 20 kubikk, forteller Heiland.

Et kjapt regnestykke skulle si at det betyr rundt 650 lass med stein, skal kjøres til dypvannskaia på Krana

De resterende, rundt 40.000 med stein, skal dumpes på Hestemyr.

Risørveien åpnes igjen

Prosjektet har ledet til at veien om Viddefjell blir tungt belastet for trafikk. Det er etter planen kun midlertidig.

– Slik planen ser ut nå, så skal vi åpne Risørveien igjen til vinteren. Da skal trafikken kunne gå normalt forbi anleggsområdet.

–Det er klart det blir stengt også da, til tider, særlig når vi sprenger. Så om folk vil ha forutsigbare ruter ut av byen, så kan det være lurt å kjøre om Viddefjell uansett, selv etter vi har åpnet igjen, sier Heiland.

Anleggingen av gangveien får konsekvenser utover selve anleggingen.

– Noen steder, som bakken opp fra Trondalen til Østebø skal vi ikke sprenge. Der legger vi veien om, slik at den vil gå lenger ut enn det den gjør i dag. Gang- og sykkelstien vil dermed gå på deler av veiløpet slik det går i dag, sier han.

Lysregulering

I dag er omkjøringer mulig, via Viddefjell, men når Trondalsbakken skal utbedres må man beregne at trafikkløpet blir lysregulert.

– Det ligger en plan for det, og lysregulering vil det være i perioder.

Prosjektet går ellers ganske godt, kan Heiland fortelle.

– Vi føler at prosjektet går bra. Det er klart at naboene som lever tett opptil prosjektet merker dette veldig, men vi har en god dialog med dem, sier han.

Prosjektet er estimert å være ferdig innen november 2016.

Artikkeltags