Gøy med leirskole på Langedrag

På tur: Elevene fra Søndeled skole fikk utfordret seg skikkelig under turen til Langedrag. Her er de p toppen av Skriufjellet i tåkehavet.Foto: Søndeled skole

Artikkelen er over 2 år gammel

Elevene i syvende klasse på Søndeled skole har hatt noen uforglemmelige dager på Langedrag. Det har de skrevet en stor avisartikkel om, og den kan du lese her.

DEL

Søndeled skole ble fordelt på fem rom, og alle var i hovedhuset. Jentene oppe i hovedetasjen og guttene nede i kjelleren. Det er fire hus som man kan sove i, det er hovedhuset, to stabbur og et hybelhus. På morgenen kan man gå på frivillig dyrestell. Ingen av dyrene som går fritt på Langedrag er farlige, men vi hadde en litt skremmende opplevelse med en yak. Yaken kan veie opp mot et tonn, bli 1,5 meter høye og de har store horn. Mens vi var der satte den ene yaken seg fast under det ene stabburet med horna. Da ble de som var der inne veldig redde. Til slutt kom det en lærer ut og løsna den, og da løp den etter henne. Men elevene som var i stabburet var ikke fra Søndeled skole, de var fra Åssiden skole fra Drammen.

I ett med naturen: Reinsdyret Rein er med på fjellturen, og forsyner seg med lav underveis. Både han og gutta går nærmest i ett med blåbærlyngen og mosedottene.

Presentasjonene

På mandagen i uke 36 skulle begge skolene presentere seg for hverandre. Det var Søndeled skole som begynte. Vi hadde en kort og enkel presentasjon med bilder og sa litt hver. Søndeled var godt fornøyd.

Åssiden skole hadde lagd en lang Power Point, som Søndeled kanskje synes var litt mye.

Skolene hadde en kveld hver med underholdning. Søndeled skole skulle begynne, vi hadde quiz. Åssiden hadde en blindelek. Det var mye latter og moro.

Nærkontakt: Elever fra Søndeled og Åssiden får hilse på fjellrevene på nært hold. De er ingen sjenerte krabater.

Aktiviteter på gården

Det var hestekos med børsting på og med fjording tidlig hver morgen før frokost. Klassene matet hestene med høy og kraftfor. Klassene red rundt innsjøen og opp i fjellet. Det var tre på hver gruppe som måtte bytte på hest. Etter gruppene hadde skrittet en stund begynte de å trave ca. 3 skritt. Søndeled skole elevene syntes at de godt kunne trave litt mer, siden flere var gode til å ri fra før.

På setra

Søndeled og Åssiden tok med geitene opp på setra for å beite. Vi gikk over bekker og våte myrer for å komme dit. Etter hvert som vi kom opp drakk vi saft og spiste en god niste. Da vi skulle gå videre, slapp vi geitene ned igjen til Langedrag, mens vi gikk videre mot en innsjø for å padle kano. Det var lett å sette seg fast i sivet med kanoen. Da vi kom tilbake til setra lagde vi melkekaker og geitost. Geitosten var varm og smakte nesten ingenting. Melkekaker er det samme som sveler, men disse melkekakene var laget av bare mel, melk, sukker og salt.

Klare: Søndeledelever er helt klare for langtur i fjellet. Alle disse fire jentene utfordret seg selv og valgte den tøffeste ruta ned igjen.

Tok utfordringen

7. klasse har vært på fjelltur. Vi gikk ganske langt og det som var moro var at reinsdyret Rein var med på turen! Etter hvert da vi var kommet et stykke oppå fjellet, så spiste vi lunsj. Når vi var ferdig med og spise og ta pauser så kunne vi velge om vi ville ta en utfordring. Utfordringen var å gå i litt tøffere terreng en de andre, men det viktigste var å nyte naturen. På vei ned kunne vi gå til en liten fjelltopp. Der kunne man legge en stein på varden og ønske seg noe. Før vi kom ned til setra kom vi til det svarte hull og kjærlighetsportalen. Det svarte hull som var en myr, og kjærlighetsportalen kunne man gå igjennom to og to, og da kunne det være sjanse for kjærlighet. Etter hvert gikk vi ned til Langedrag igjen. Det var en opplevelse for livet.

Mange ny venner

På Langedrag fikk vi mange nye venner. Åssiden skole har ca. 60 elever i 7. trinn. Vi fikk nye venner siden vi satt på bord med andre folk og var på gruppe med andre folk. Vi syntes det var gøy å få mange nye venner.

LES OGSÅ:

Dyrene på Langedrag:

Gaupe: Man må være forsiktig når man skal være i nærheten av gaupene, fordi de har lange klør.

Kaniner: Kaninene på Langedrag er litt tamme, men de som jobber der prøver og få de til og bli ville igjen.

Husky: De liker å kose men kan bjeffe litt.

Fjellrev: Fjellreven er en truet art så den er på rødlista.

Grisen Emma: Er en stor, feit, rosa gris.

Moskus: Den kan veie 200 kg, men kan bli dobbelt så tung.

Yak: Egentlig er den mannen som heter yak, og hunnen heter dri/NAK. Men man kan bare si yak.

Hest: Fjordingen har vært temt i over 10 000år, og er faktisk Norges nasjonalhest.

Elg: Elgene på Langedrag sin favorittmat er banan

Geit: Har fire mager; vom, nettmage, bladmage, løpen.

Villsvin: skriker veldig mye.

Grisen Marty: Er veldig kul

Reinsdyr: Når vi var der, var det brunsttid.

Ulv: Den kan bli 3 til 4år gammel, og veie opp til ca. 50kg

Mufflon: Muflon er en hannsau, altså vær. Sau er et vanlig husdyr, men muflon er ikke et vanlig husdyr. De kommer fra fjellene i Asia.