Etter over 15 år ned dårlig mobildekning kan løsningen være i sikte

BEDRING?: I fjor fortalte blant annet Jonas Varga og Lars Fredrik Eriksen hos RHE om mobilproblemene på Hestemyr i AAB. Nå kan en løsning på flere år i dekningsskygge være over.

BEDRING?: I fjor fortalte blant annet Jonas Varga og Lars Fredrik Eriksen hos RHE om mobilproblemene på Hestemyr i AAB. Nå kan en løsning på flere år i dekningsskygge være over. Foto:

Næringssjefen håper Hestemyr-folkets mobilutfordringer kan være over.

DEL

Det er et drøyt år siden AAB tok kontakt med samtlige private næringsaktører på Hestemyr, for å sjekke hvor god dekningskapasiteten var på mobiltelefonene till den som jobber der. Resultatet var nedslående og unisont. Dekningen for samtlige var elendig, og løsningene som måtte tas i bruk for å få bedre forhold favnet fra kostbare til komiske.

Risør Heis og Elektro hadde tatt steget og kjøpt sine egne signalforsterkere til sitt bygg, til mangfoldig ned tusenlapper. Nabo og maler Kai Patrickson fortalte at telefonen måtte ligge i ett spesielt vindu for å få inn samtaler. Skulle han besvare disse var han pent nødt til å gå utendørs, noe som var selsomt i tolv minusgrader, som det var da vi gjennomførte intervjuet.

Måtte ut til flaggstanga

Tom Sollie hos Risør Plast måtte også utendørs for å besvare mobilen.

– Det er bare ett sted der dekninga er brukbar, og det er om jeg står opptil flaggstengene på parkeringsplassen, sa Sollie og forklarte at dekningen innendørst var så dårlig at om han snudde seg i kontorstolen så forsvant dekningen fullstendig.

Spørsmålet ble ytterligere aktualisert da arbeidet med å anlegge gang- og sykkelsti fra Frydendal til Østebø var ferdigstilt. Steinmassen fra det prosjektet ble langt på vei brukt til å lage det som skal bli et nytt, stort næringstomt-areal på nettopp Hestemyr. Men også dette området ville trolig slite med dårlig dekning.

Et ganske dårlig utgangspunkt for å selge disse tomtene til interesserte næringsrdrivende.

Telenor var villig til dialog

Daværende næringssjef, Kamilla Solheim, sa det var lite kommunen kunne gjøre, da de kommersielle aktørene ikke var veldig mottagelig for innspill som ikke gir fornuft, kommersielt. Hun oppfordret aktørene på Hestemyr om å danne felles front mot aktørene.

Telenor på sin side sa at de gjerne ville høre om utfordringene, og utelukket ikke at de kunne være behjelpelige. I sammenheng med at det også var problemer med dekningen i Flisvika, sa dekningsdirektør i Telenor Bjørn Amundsen til AAB at noen kommuner er på for å sikre dekning i nye områder.

– Noen kommuner er veldig aktive på dette området, mens andre ikke. Noen sier, vet dere hva, vi er helt avhengige av at Telenor etablerer seg i området og stiller til rådighet både infrastruktur og kommunale bygg, uten vederlag, sa han.

MØTE: Næringssjef Bård Birkedal har fått Telenor i tale og møter telegiganten til møte på mandag.

MØTE: Næringssjef Bård Birkedal har fått Telenor i tale og møter telegiganten til møte på mandag. Foto:

Blitt enda verre

Det skulle derimot ta ett år, men ny næringssjef Bård Birkedal har fått Telenor i tale for å ta et dialogmøte for å se på mulighetene. Det skjer til uka.

– Vi etablerte et slags forum for bedriftene på Hestemyr for en tid tilbake, og det første som kom opp der var problemene rundt mobildekning. Situasjonen for bedriftene der oppe har bare blitt enda vanskeligere den siste stunden, da Telenor stengte 3G-nettet rett over nyttår, forteller han.

Næringssjefen mener Risør har en god case ovenfor teleleverandøren.

– En opptelling viser at vi har 16 bedrifter på Hestemyr nå, som til sammen har 60 personer som har sitt virke området daglig. I tillegg har bedriftene rundt 150 kunder innom daglig, samt at RTA har 10.000 besøkende årlig. Jeg føler vi har en ganske sterk sak ovenfor Telenor, sier han.

Rammer tusenvis av kunder

Birkedal har brukt lang tid på å få tak i de rette personene hos telegiganten, og til å begynne med var løsningen fra Telenor at hver enkel bedrift investerte i utstyr for å forsterke signalene. Som AAB fortalte i fjor lå utgiftene for selskapet RTA på rundt 50.000 kroner for én enkel forsterker.

– Den løsningen er ikke egna. Vi må få på plass en permanent og stabil løsning, insisterer han.

Skal møte telegiganten

Birkedal fikk, etter over en måned med kommunikasjon og utallige telefonsamtaler, tak i representanter som vil møte kommunen til dialog.

– Til mandag skal jeg, rådmannen og ordføreren, samt representanter fra næringslivet møte Telenor til en prat. Håpet er å finne en løsning der enten Telenor betaler for en utbedring som eliminerer dette problemet, eller om vi finner en løsning der vi finner en delt løsning, sier han.

Birkedal har stor tro på resultater.

– Jeg tror vi kan finne en løsning på dette relativt kjapt, avslutter han.

Artikkeltags