Reparasjon av sjøkabler tar tid - mange fortsatt uten både TV og telefon

SLITER: Reperasjonene rundt den slitte fiberkabelen i sjøen på utsiden av Flisvika tar lengre tid enn forutsatt. Bildet er tatt tirsdag formiddag, da mannskaper letet etter bruddet. Det skal nå være funnet men arbeidet med å reparere kabelen tar tid.

SLITER: Reperasjonene rundt den slitte fiberkabelen i sjøen på utsiden av Flisvika tar lengre tid enn forutsatt. Bildet er tatt tirsdag formiddag, da mannskaper letet etter bruddet. Det skal nå være funnet men arbeidet med å reparere kabelen tar tid. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Telenor har fremdeles ikke klart å reparere sjøkabelen utenfor Flisvika.

DEL

Mandag ble en fiberkabel utenfor Flisvika i Risør slitt av. Ifølge Telenors pressekontakt, Per Arild Meling, skyldes uhellet anleggsarbeidet som foregår i området.

Da kabelen røyk gikk TV- og internett-tilgangen til over 2000 GET-kunder i svart. Det samme opplevde TV-kundene til Canal Digital, samt en god del fasttelefonabonnenter. Fire mobiltårn i Tvedestrand gikk også ned. Utfallet rammet ikke bare kunder i Risør, men også i Tvedestrand, Gjerstad og Kragerø.

Get fikk sine kunder koblet til igjen tirsdag ettermiddag, rett over klokken 16, etter å ha koblet nettet til en alternativ kilde. Telenor og Canal Digital-kundene står derimot fortsatt uten forbindelse.

- Krevende forhold

Telenor flagget opprinnelig at tjenestene skulle være tilbake onsdag klokken 12. Det lot seg ikke gjøre, på grunn av vanskelige arbeidsforhold.

Rett før klokken 16 forteller Meling hos Telenor at estimert reparasjonstid er utsatt igjen.

- Det er en feil i kabelen etter skøytingen. Ny estimert rettetid er klokken 18, onsdag kveld, sier han.

Risør kommune er en av dem som er rammet av feilen, og der har ikke telefonsentralen fungert i hele dag. Igjennom sin nettside oppfordrer kommunen innbyggerne ta kontakt med de ansatte via mobiltelefon.

Artikkeltags