Har snart 20 år på «søpla»

GRUSER SJEFEN: Kari Hommefoss Olsen har jobbet hos  RTA siden 1998, og har dermed langt mer erfaring sjefen sjøl Tor Georg Hagane.Foto: HPB

GRUSER SJEFEN: Kari Hommefoss Olsen har jobbet hos RTA siden 1998, og har dermed langt mer erfaring sjefen sjøl Tor Georg Hagane.Foto: HPB

Dagens navn: Kari Hommefoss Olsen Har jobbet hos RTA i nesten like mange år som bedriften har eksistert.

DEL

Supertilbud: 5 kr for alt innhold på nett i 5 uker

På det meste var det over åtti personer som lot søppelirritasjon sin gå ut over Kari Hommefoss Olsen. Slik er det ikke lenger.

Da Olsen begynte i renovasjonsbransjen, i 1998, var det nye interkommunale samarbeidet fremdeles i tidlig barndom. Broren hennes, Johnny Hommefoss, hadde ledet selskapet en periode da hun første gang satt sin fot på kontoret som da holdt til i øverste etasje i kommunehuset på Frydendal.

Da var hun eneste kvinne i et kollegiet som man kunne telle på en hånd. Nå er hun en av tre damer som svarer med RTA om du slår på tråden, og arbeidskollegene har også blitt langt flere. RTA teller nå 23 ansatte, og alle holder til i moderne lokaliteter på Hestemyr.

Fem til 23

– Til å begynne med var jeg veldig mye aleine. Johnny Hommefoss ledet da selskapet men han var headhunta tilbake til kommunen, og jobbet bare 30 prosent. Da var det bare oss to på kontoret, pluss de tre herrene som jobbet på dynga, sier hun.

Fra Frydendal gikk turen til SIVA-området på Akland før de i 2006 flyttet inn i kontorlokalene de nå bruker på Hestemyr.

Olsen forteller at det har vært en rivende utvikling i denne hverdagslige, men fremdeles noe spesielle, bransjen. Da de fire kommunene Risør, Gjerstad, Vegårshei og Tvedestrand skulle slå sammen sine avfallsselskaper var det mange som opplevde det utfordrende. En del av dem lot heller ikke skjul på sin frustrasjon.

80 sinte kunder – daglig

– Da vi begynte så var det en del husstander som ikke hadde hatt tvungen renovasjon. Det gjaldt særlig husstander på Vegårshei.

– Det ble et særdeles hardt år, kan du si, ler hun.

Det skal ikke ha gått mange sekundene mellom hver samtale der abonnentene så seg lei denne nymotens kildesorteringen.

– Jeg tegnet en strek på et ark hver gang jeg fikk en telefon, og den første uka så hadde jeg i snitt over 80 illsinte telefoner hver eneste dag, forteller hun.

Sånn er det ikke nå. Etter hvert som selskapet i stadig større grad fikk kontroll over egne tjenester og rekker, så har klagene gitt seg.

– Før RTA selv sto for søppelhentingen, og et eksternt selskap var leid inn, var det en del klager. Da hadde vi ikke kontroll over hvor sjåførene var og hva de drev med, men med åra så er det noe helt annet nå.

Om telefonene gløder nå er det gjerne rett etter et større snøfall.

– Da må jeg bare spørre dem om de kanskje tror det er føret som er skyld i det. Folk skjønner kanskje ikke at tunge søppelbiler har lettere for å skli på glatta en personbiler, sier hun.

RTA fylte 20 år på mandag. Olsen rekker så vidt å feire sitt eget 20-års jubileum i selskapet før hun går over i pensjonistenes rekker neste år. Kanskje.

– Akkurat hva jeg skal gjøre vet jeg ikke. Jeg har ikke tenkt så mye på det enda, ler hun.

Artikkeltags