Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Tilbyr lokalt tilpasset innhold:

- Jeg brenner for å fortelle gode, lokale kundehistorier

Annonse fra Spray

Tommelen er nådeløs - vi scroller forbi intetsigende reklame og likegyldig innhold. Så hvordan skal du treffe kundene dine med kommersielle budskap i 2019?

FOTOGRAFERING: Oda tar også fine og kreative bilder. Her er et bilde hun har tatt for Rema 1000 i forbindelse med en innholdsartikkel om «Kjøpmannsfamilien på Herøya».

I region Telemark og Agder har Spray en innholdsprodusent, Oda Waale Haugen. Hun har erfaring med både markedsføring og journalistikk. 

Spray er Amedias kreative innholdsbyrå, og Norges fremste på lokaltilpasset innholdsmarkedsføring.

- Jeg brenner for, og tror på, det gode innholdet som det viktigste suksesskritieriet i moderne markedføring. I dag bombaderes vi som forbrukere av tusenvis av budskap, artikler, reklameannonser og reklamefilmer hver eneste dag. Det som ikke interesserer oss, det scroller vi raskt forbi, forklarer hun. 

Les mer om hva Spray kan gjøre for deg her.

Innhold er et godt virkemiddel når det du vil ha sagt ikke får plass i en vanlig annonse

Oda Waale Haugen, innholdsprodusent

Hva er egentlig innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring blir ofte sett på som noe nytt, men dette har eksistert i årrekker.

Dette er Spray

Spray er Amedias kreative innholdsbyrå. 

Hos oss har vi innholdsprodusenter, strategiske rådgivere, preformance-ansvarlig, designer, kreativ leder, innholdssjef og prodjektledere.

Våre innholdsprodusenter er plassert både sentralt i Oslo, og ute i regionene. Vi er eksperter på innhold der kundene er! 

Lokalt i region Telemark og Agder har vi Oda Waale Haugen som produserer innhold.

- Med innholdsmarkedsføring promoterer man ikke nødvendigvis direkte sine produkter og tjenester, men man bygger et langsiktig forhold til sine potensielle kunder. Man får fortalt mer om hvem man er, og hvorfor man er et bra valg i sin bransje, forteller Oda. 

Hun legger til at innhold er et godt virkemiddel når det du vil ha sagt ikke får plass i en vanlig annonse. 

Lokal tilpasning er avgjørende

I våre lokalaviser er vårt hovedprodukt annonseartikkel. En annonseartikkel ser slik ut som den du nå leser. Den produseres av Oda og ligger ute på lokalavisense nettavis i en gitt periode. Du kan også få annonseartikkel på papir, enten om du vil ha en halvside, helside eller dobbelside. 

- Det er stor forskjell på hvordan man leser lokalaviser, og hvordan man leser nasjonale og internajsonle medier. Derfor er det også viktig at innholdsmarkedsføringen er lokalt tilpasset, sier Oda Waale. 

- Sammen med kunden finner jeg den gode, lokale historien, legger hun til.

Spray sine innholdsprodusenter har lokalkunnskap og journalist-erfaring, akkurat den kompetansen moderne reklamebransjer etterspør i dag. 

- Vi hjelper deg gjerne, og gir oss ikke før du er fornøyd, avslutter hun.

Kontakt oss

Ta gjerne kontakt med Oda for en uforpliktende prat om innholdsmarkedsføring. Hun setter gjerne opp et møte for å snakke om dine muligheter. 

Du kan ringe henne på 928 11 374. 


Redaksjonen i Aust Agder Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet